Asiatere vil flyve lavpris til Skandinaven med ny Airbus-model

Lavprisselskabet AirAsia X har i fremtiden planer om at åbne ruter fra Bangkok til Skandinavien, og er dermed klar til at udfordre Norwegian på markedet.

Norwegian blev for nylig kåret til Europas bedste lavprisselskab for andet år i træk ved den prestigefyldte SkyTrax-prisuddeling, men i fremtiden kan det norske flyselskab meget vel få hård konkurrence fra malaysiske AirAsia X, der har planer om at flyve frem og tilbage fra Bangkok til flere skandinaviske byer.

AirAsia X har ved Farnborough Airshow, der finder sted i den engelske by Hampshire i denne uge, således bestilt 50 nye Airbus A330neo til en handelsværdi på næsten 80 milliarder danske kroner. Det er ifølge det norske dagblad Dagens Næringsliv planen, at nogle af disse skal operere på langdistanceruter mellem Bangkok og Norge og Sverige.

Det er ikke lykkedes for CHECK-IN.dk at få en kommentar fra AirAsia X, men til Dagens Næringsliv siger direktør, Tony Fernandes, at det malaysiske selskab definitivt vil flyve mellem Bangkok og Skandinavien i fremtiden, og uddyber hvorfor Skandinavien og AirAsia X er et godt match:

”Alle skandinavere vil jo til Bangkok. Det er sjovere at flyve med os, fordi vi har søde stewardesser og mere sjov ombord.”

AirAsia X er et datterselskab til AirAsia, der er Asiens største lavprisselskab. AirAsia X opererer på mellem- og langdistanceruter og flyver i øjeblikket udelukkende til destinationer inden for Asien og Oceanien.

Det malaysiske selskab kan gå hen og blive en seriøs konkurrent for Norwegian på det skandinaviske marked. Ved SkyTraxs kåring af verdens bedste lavprisselskab måtte Norwegian se sig slået af AirAsia og datterselskabet, der tog første- og andenpladsen foran det norske selskab.

Ny model skal nedsætte brændstofforbrug
Det var ved åbningen af Farnborough Airshow i mandags, at Airbus præsenterede den længe ventede A330neo. Neo står for new engine option, da modellen er udstyret med en ny Rolls-Royce motor, som i følge Airbus kan nedsætte brændstofforbruget med 14 procent sammenlignet med de eksisterende A330-modeller.

De nuværende A330-fly er 20 år gamle, og er blevet kritiseret for ikke at være lige så brændstofbesparende som konkurrenten Boeings Dreamlinere. De nye A330neo er derfor afgørende for AirAsia Xs konkurrenceevne i forhold til Boeing, der sidste år henviste Airbus til andenpladsen over de mest sælgende flyproducenter i verden.

Det er ikke første gang, at AirAsia X forsøger sig med lavprisrejser til Europa. I 2009 åbnede selskabet ruter til London og Paris fra Kuala Lumpur, men i 2012 måtte Tony Fernandes droppe ideerne igen, da udgifterne til brændstof blev for høje til, at lavpristilbuddene kunne betale sig. Med den nye brændstofbesparende Airbus-model er AirAsia X dog klar til at gøre endnu et forsøg i Europa.

Foto: Airbus.