ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

Det snart 12 år lange eventyr med australske Macquarie European Infrastructure Fund III som medjer af Københavns Lufthavn er ved at være slut. I maj offentliggjorde Macquarie, at man ville sætte en indirekte aktiepost på 26,9 procent i lufthavnen til salg, og nu er der fundet en køber.

Det er ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension), der overtager den store aktiepost, der ligger i selskabet Kastrup Airport Parents ApS, der har en bestemmende indflydelse i CPH med samlet 57,5 procent af alle stemmer og aktier. Det bliver dog sammen med den canadiske pensionskasse Ontario Teachers’ Pension Plan, at ejerskabet af Kastrup Airport Parents ApS skal forvaltes.

Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse. ATP og OTPP forventer, at aftalen gennemføres i fjerde kvartal 2017 og at transaktionen vil føre til udstedelse af et pligtmæssigt købstilbud til alle aktionærer i CPH.

Handel til over 10 mia. kroner
Med en aktuel børskurs på 5.120 per aktie er markedsværdien for den store aktiepost på omkring 10,8 mia. danske kroner.

”På CPH’s vegne glæder det mig at kunne byde ATP velkommen som ny aktionær i Københavns Lufthavne A/S. Vi ser frem til at opbygge et godt samarbejde med dem og de andre bestående aktionærer i lufthavnen, herunder Ontario Teachers Pension Plan (OTPP) og den danske stat – til gavn for lufthavnen og hele det danske samfund. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Macquarie for det gode og succesfulde samarbejde gennem de seneste mange år. Vi ser frem til at fortsætte udviklingen af CPH, som en af de vigtigste nordeuropæiske hublufthavne, i dette nye partnerskab,” udtaler Lars Nørby Johansen, der er bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne A/S.

Macquarie har været medejer af Københavns Lufthavn siden slutningen af 2005 og har været med til at formulere den meget omstridte udbyttepolitik, hvor hele nettooverskuddet er blevet betalt tilbage til aktionærerne efter hvert afsluttet regnskabsår.

 

Relaterede artikler:

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

De kan blive medejere af CPH

Australsk kapitalfond vil sælge aktier i Københavns Lufthavn

CPH-ejer vil sælge ud af aktier i Bruxelles Lufthavn

Aktionærer i Københavns Lufthavn scorer kassen

x

Læs Også

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.