Economy Class-sæder i Austrians langdistancefly. (Foto: Austrian Airlines)

Austrian indfører Premium Economy

Austrian Airlines vil indføre Premium Economy på langdistanceruterne og indleje et ekstra Boeing 777-fly. Inden 2020 skal der bestilles nye langdistancefly.

Som et led i strategiplanen “Next Level Austrian” har Lufthansas koncernbestyrelse godkendt en investering i nye fly til Austrian Airlines samt udrulningen af et Premium Economy-produkt.

Investeringen, der har en værdi af 750 mio. kroner, omfatter anskaffelsen af to Airbus A320-fly fra Lufthansa samt en otteårig lejeaftale et et Boeing 777-200 fly. De to mellemdistancefly skal i første omgang primært benyttes på ruterne mellem Østrig og Tyskland, mens det endnu ikke er besluttet, på hvilke nye ruter, at langdistanceflyet skal indsættes. Men selskabet kigger i øjeblikket på destinationer i Asien, Nordamerika og Afrika, og for nylig har Austrian tilføjet ruter til Shanghai, Hong Kong og Los Angeles til netværket.

Udover nye fly vil Austrian også introducere en ny serviceklasse på samtlige langdistancefly. Det bliver et Premium Economy-produkt, der hos Austrian får navnet Premium Eco. I løbet af vinteren 2017/18 vil samtlige seks Boeing 767-fly og snart også seks Boeing 777-fly blive indrettet i den nye konfiguration.

I Boeing 777-flyene vil der blive plads til 24 Premium Eco-sæder, mens 767´erne vil blive indrettet med 18 sæder. Dermed vil der blive plads til 211 passagerer i Boeing 767-flyene, mens der vil være samlet 302 sæder i 777-200. Passagererne vil kunne se frem til mere benplads, en bredere sædeflade samt mulighed for at læne sædet længere tilbage. Herudover bliver skærmene til IFE-udstyr større, mens cateringen også vil få et løft i forhold til Economy-afsnittet.

Nye langdistancefly
Anden fase af Next Level Austrian-strategiplanen vil betyde, at Austrian skal have helt nye langdistancefly. Gennemsnitsalderen på de seks Boeing 767-fly er næsten 21 år, mens Boeing 777-flyene i gennemsnit er omkring 14 år gamle, hvorfor Austrian har besluttet af de første fly vil skulle udfases i begyndelsen af 2020´erne.

“Her taler vi om en investering på over en milliard euro (7,5 mia. danske kroner, red),” siger koncernfinansdirektør Heinz Lachinger i en pressemeddelelse. Samtidig hæfter koncernchef Kay Kratky sig ved, at der er positive signaler fra de politiske beslutningstagere omkring fortsat udvikling af Wien-Schwechat lufthavnen som hub for at fastholde et godt investeringsklima.

Mens Austrian-passagererne venter på det nye Premium Eco-produkt, vil de 31 Airbus-fly i A320-serien få installeret internet om bord. Det sker løbende med start fra næste måned, og i december 2016 vil de første fly være klar med WiFi som en del af produktet. Fra sommeren 2017 vil samtlige 31 mellemdistancefly have WiFi om bord. Austrian er endnu ikke klar til at oplyse, hvad adgangen til WiFi vil koste, men selskabet har i øvrigt taget en beslutning om, at man ikke vil tillade mobiltelefoni om bord, selvom om teknologien er til stede.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Austrian åbner ny rute til Los Angeles

Austrian åbner forsinket Iran-rute

Austrian vil masseansætte flypersonale

Austrian vender tilbage til Hong Kong

Austrian Airlines sælger 21 fly