Austrian og Tyrolean står foran fusion

Ledelsen i Austrian Airlines Group har fremlagt et udspil til nye kollektive aftaler for det flyvende personale hos Austrian Airlines og Tyrolean Airways. Hvis det lykkes at nå til enighed, kan det bane vejen for en fusion.

I 2012 forsøgte ledelsen i Austrian Airlines at forhandle nye overenskomster på plads for det flyvende personale. Forsøget mislykkedes, og Austrian blev således tvunget til at virksomhedsoverdrage 1.900 medarbejdere og alle flyene til datterselskabet Tyrolean Airways, der havde billigere overenskomster.

Der har været mest synligt ved, at der på afgangstavlerne i lufthavnene har stået OS/VO ved Austrians flyvninger. Det betød, at flyvningen var solgt af Austrian (OS), men opereret af Tyrolean Airways, der har koden VO.

Men nu lader det til, at Austrian Airlines og Tyrolean Airways i fremtiden kan blive ét og samme selskab gennem en fusion. Det kan nemlig blive konsekvensen af et udspil til nye kollektive overenskomster for det flyvende personale, som netop er blevet præsenteret. Ifølge Austrian Airlines er det resultatet af 10 måneder forhandlinger mellem ledelsen, tillidsrepræsentanterne og fagforeningerne, der nu er blevet præsenteret.

Det er forventningen, at detaljerne i aftalen kan være forhandlet på plads senest den 31. maj 2014.

“Denne kollektive overenskomst åbner for muligheden for at fusionere Tyrolean Airways og Austrian Airlines en gang i fremtiden,“ heddet det i en pressemeddelelse fra det østrigske flyselskab.

Flyordre betinget af nye overenskomster
Aftalen omfatter nye tjenestetidsregler, en ny løntrinskala, en overskudsdeling, en ændret pensionsmodel samt ikke mindst nye anciennitetsregler. Særligt sidstnævnte har været en af knasterne i det 10 måneder lange forhandlingsforløb.

“Den vanskeligst opgave var at udarbejde en ny anciennitetsmodel. Andre flyselskaber har fejlet på lige netop dette område,“ siger Klaus Froese, der er administrerende direktør for Tyrolean Airways.

Når og såfremt aftalen kommer på plads åbner det nye perspektiver for Austrian Airlines. I år skal det østrigske flyselskab nemlig beslutte sig for afløseren til flåden af Fokker-fly, og ifølge koncernchef Jaan Albrecht kan en investering i nye fly ikke foretages, førend der er enighed om nye kollektive aftaler.

“De omstruktureringer der er foretaget igennem de senere år har bragt Austrian Airlines i en bedre finansiel position. Vi har atter en profitabel drift og ønsker at tage det næste skridt ind i fremtiden. Vi har Lufthansas opbakning til dette,“ siger koncernchef Jaan Albrecht.