Flyselskaberne mener, at den automatiske paskontrol til og fra Københavns Lufthavns Finger C ofte er ude af drift. Foto: Andreas Krog.

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

Efter flere års tilløb tog politiet i Københavns Lufthavn automatisk paskontrol i brug i påskedagene. To nationaliteter har dog lidt svært ved at finde ud af den nye teknologi.

Normalt er paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn ikke det sted i landet, hvor der er flest politibetjente. Selv i timerne før den store gruppe af langdistanceafgange fra gates’ene i Finger C ved middagstid er der ofte kun to betjente på arbejde til at kontrollere flere hundrede afrejsende passagerers pas.

Tirsdag formiddag var der imidlertid et større opbud af betjente og civilt ansatte paskontrollører. Ikke for at kontrollere pas, men for at stifte bekendtskab med den nye automatiske paskontrol, som politiet i Københavns Lufthavn har taget i brug i de stille påskedage.

To små nybyggede glasbure på hver sin side af de ni selvbetjente passluser var pakket til bristepunktet med betjente og paskontrollører, der skulle se hvordan det i fremtiden skal gå til, når EU-borgere og borgere fra de såkaldte EØS-lande rejser ind og ud af Schengen-området. I glasburet kan politifolkene på en række computerskærme følge med i at systemet godkender passagererne på tre parametre inden slusen lukkes op.

Nordmænd og svenskere
Efter en stille påskeindkøring skulle systemet for alvor stå sin prøve tirsdag formiddag. Og bortset fra et par enkelte udfordringer med godkendelse af de rejsendes billeder, så forløb den første hverdag med den automatiske paskontrol rimelig gnidningsfrit.

To nationaliteter har dog lidt vanskeligt ved at hitte ud af den nye teknologi, fortalte en af de politifolk, som hjalp passagererne med at gøre tingene helt rigtig. Det er nordmænd og især svenskere, der har svært ved at få passet lagt rigtigt med billedsiden nedad på glaspladen.

Den nye automatiske paskontrol har ni sluser. Tre til afrejsende passagerer, tre til ankommende passagerer og tre sluser, der kan bruges i begge retninger. Ved siden af de ni sluser vil der fortsat være fire almindelige paskontrolskranker i hver retning til ikke-EU-passagerer.

Spændte ben igen og igen
Den automatiske paskontrol ser dagens lys efter et flere år langt tilløb, hvor politiets problemer med at skaffe finansiering til projektet igen og igen spændte ben. I en lufthavn som London Heathrow har man haft automatisk paskontrol i adskillige år.

Politibetjente og civilt ansatte paskontrollører vil med den automatiske paskontrol kunne blive frigjort til andre opgaver i lufthavnen. Der er dog brug for en ”mand på gulvet”, der efter instruks fra kollegaen i glasburet hjælper passagerer med problemer.

 

Læs også:

CPH gør klar til automatisk paskontrol

Nu kommer pas-skannerne til CPH

Økonomi spænder ben for automatisk paskontrol

x

Læs Også

Flyselskaber: SAS skal ikke styre takstforhandlinger

Ryanair og flere andre udenlandske flyselskaber skriver i et høringssvar til Trafikstyrelsen, at man er modstander af, at SAS kan få vetoret i takstforhandlingerne med CPH.

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

En storstilet kampagnet under navnet Danmarks Lufthavne er klar til at blive skudt i gang, og det skal øge kendskabet til de flere end 600 ugentlige indenrigsflyvninger.

CPH har succes med langdistanceruter

Passagervæksten i Københavns Lufthavn har siden årtusindeskiftet været størst i det interkontinentale segment, og i 2017 ventes 2,3 mio. interkontinentale passagerer i CPH.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.