CityJet RJ85 (Foto: CityJet)

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Der er efterhånden en del år siden, at man på SAS-ruterne kunne opleve Avro RJ85-fly fra den britiske flyproducent BAE Systems. Dengang havde SAS wetleaset færøske Atlantic Airways til at flyve for sig på en længerevarende kontrakt, efter at SAS i slutningen af 2007 trak Dash 8-Q400 flyene ud af flåden og havde brug for akut erstatningskapacitet.

Nu kan man pludselig opleve Avro RJ85-fly på SAS-ruterne og i denne uge også på indenrigsruten mellem København og Aalborg. Det hænger sammen med, at irske CityJet, der i øjeblikket opererer 23 Bombardier CRJ900-fly for SAS, og derigennem er man ved at indfase de 11 fly, der blev overtaget ved købet af Cimber A/S, og det har givet nogle midlertidige udfordringer, hvor et enkelt fly er taget ud af produktion. Der er tale om flyet med navnet Ingemark Viking (registrering OY-KFE, red), der ikke er på vingerne igen.

Avro RJ85-flyet (registrering EI-RJW, red.) indledte med en tur fra København til Pristina den 13. maj og har sidenhen været omkring lufthavnene i Gdansk, Riga, Warszawa, Düsseldorf og Aalborg på vegne af SAS.

Hos SAS forventer man dog, at der snart vil være Bombardier CRJ900-fly på alle de ruter, som CityJet flyver for SAS.

“Den sidste tur er foreløbigt planlagt til den 28. maj, så flyet kommer til at flyve i cirka to uger mere,” fortæller pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Fra 2007 til 2010
CityJet har 16 fly af denne type med en gennemsnitsalder på 18 år, så det er ikke umiddelbart topmoderne fly, som SAS-kunderne i disse dage møder. Avro RJ85 har hos CityJet plads til 95 passagerer, mens CRJ900-flyene som det erstatter er indrettet med 88 til 90 sæder, så der bliver ikke tale om, at ombooke passagerer på grund af flyskiftet.

SAS havde Avro RJ85-flyet i ruteprogrammet fra slutningen af 2007 og frem til udgangen af marts 2010, hvor SAS lukkede ruten fra København til London City Airport,. Et af tre wetleasede fly fra Atlantic Airways blev benyttet på London-ruten, go de andre fly betjente blandt andet ruterne fra København til henholdvis Birmingham og Stavanger.

 

Relaterede artikler:

CityJet skal flyve for KLM

SAS har solgt Cimber-fly

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrak

Her er SAS’ nye irske underleverandør

Dash-8 krisen: 49 dage der rystede SAS

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

SAS vender tilbage til Beirut

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.