Willie Walsh, koncernchef i IAG, har valgt at gå på pension. Arkivfoto.

BA-chef: Norwegian er dyrere end os

Norwegian er dyrere end os andre over Atlanten, lyder det fra chefen for blandt andet British Airways. Og hos Qatar Airways giver man ikke meget for lavprisselskaber med langdistance-ambitioner.

(DOHA) Norwegians langdistancesatsning fik en hård medfart af to af den internationale luftfartsverdens mest toneangivende personligheder ved et pressemøde i Doha i Qatar tirsdag. Selvom anledningen var Qatar Airways’ indlemmelse i oneworld-alliancen, så fandt både Willie Walsh fra International Airlines Group, der blandt andet ejer British Airways, og Akbar Al Baker fra Qatar Airways tid til at angribe Norwegian og idéen om at tage lavpriskonceptet fra de intra-europæiske ruter til langdistanceruterne.
Willie Walsh startede med at efterlyse de lave priser, som Norwegian har annonceret at de vil komme med.
“Norwegians store udfordring med deres langdistanceforretning bliver at bevise, at de ikke blot har lave udgifter, men også lave priser,“ sagde Willie Walsh , topchef for International Airlines Group (IAG), som tæller British Airways, Iberia og Vueling, på pressemødet.
Til juni næste år starter Norwegian med at flyve fra London Gatwick til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale. Men for Willie Walsh er det blot en dråbe i havet.
“Med tre ugentlige afgange fra London til New York vil Norwegian få en meget lille tilstedeværelse på et marked, hvor der er 31 daglige flyvninger fra London Heathrow til lufthavne i New York,“ påpegede Wille Walsh.
Langt mere kompliceret
På prisfronten får Norwegian faktisk, ifølge Willie Walsh, baghjul af blandt andet British Airways.
“Norwegians priser er ikke væsentlig anderledes. Faktisk er Norwegians priser højere end vores priser fra London Heathrow,“ fastslog Willie Walsh.
Han tvivlede stærkt på at Norwegian kan flyve så langt billigere end konkurrenterne fra Europa til Nordamerika og Asien, som selskabet har hævdet.
“Langdistanceflyvning er meget anderledes og langt mere kompliceret end intra-europæisk flyvning,“ sagde Willie Walsh.
Han pegede blandt andet på overflyvningsafgifter, skyhøje passagerafgifter i USA og lignende.
Virker ikke
Willie Walsh fik opbakning fra Qatar Airways’ øverste direktør, Akbar Al Baker, der ikke var et øjeblik i tvivl.
“Lavprismodellen på langdistanceoperationer virker ikke,“ slog den karismatiske og ligefremme direktør fast.
Begge luftfartschefer pegede på hedengangne Laker Airways som det bedste eksempel på, at langdistanceflyvninger og lavpriskonceptet er en uforenelig kombination.

Har fået god modtagelse
Hos Norwegian vil man hellere koncentrere sig om sin egen forretning end give sig i kast med mudderkastning mod konkurrenterne.

“Vi koncentrerer os om egen forretning og har fuld tiltro til vores produkt. Vores nylige lancering af langdistanceflyvninger mellem London Gatwick og New York, Los Angeles og Fort Lauderdale har fået rigtig god modtagelse allerede. Derfor mener vi at vores produkt med lave priser og nye fly til USA har en berettigelse,“ siger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bisgaard Larsen.