BA-topchef undskylder

British Airways’ topchef, Alex Cruz, har sendt en personlig undskyldning til rejsebureauansatte efter weekendens store it-nedbrud.

Ofte bliver det kun til beklagelse, når politikere, myndigheder eller virksomheder har gjort noget, som de ikke burde have gjort. Men British Airways’ topchef, Alex Cruz, lægger sig fladt ned og undskylder til de rejsebureauer, hvis kunder blev berørt af det store it-nedbrud, som ramte det britiske flyselskab i weekenden. Et nedbrud der betød, at British Airways-fly måtte blive på jorden i flere døgn med massive gener til følge for passagererne.

”Jeg ved, at dine kunder er blevet ramt af IT-systemfejl i weekenden, og jeg ønsker at kontakte dig personligt for at undskylde,” skriver Alex Cruz i en mail sendt til rejsebureauer verden over.

Medførte stor frustration
Det var tilsyneladende en strømafbrydelse i et datacenter i Storbritannien lørdag morgen omkring kl. 9.30, som sendte det store flyselskab i knæ og berørte mere end 70.000 kunder.

”Jeg er meget ked af de betydelige forstyrrelser og vores manglende evne til hurtigt at kommunikere om hvad der skete. Jeg ved at dette medførte stor frustration for dig og dine teams, der forsøgte at støtte berørte kunder. Jeg forsikrer dig om, at vi ikke undervurderer, hvor ubelejligt det var, især for de kunder, der gik glip af ferier og særlige lejligheder eller ikke kunne genforenes med deres bagage,” siger Alex Cruz, der har været chef for British Airways siden april sidste år.

”Mens vores folk arbejdede meget hårdt for at løse problemet, så fortsatte det længere end vi forventede. Den usikkerhed, som disse problemer forårsagede og virkningen på rejseplaner, kan ikke gentages, og vi gør alt hvad vi kan for at iværksætte foranstaltninger for at undgå at dette sker igen,” forsikrer Alex Cruz.

Ikke et hackerangreb
BA-topchefen afviser at it-fejlen er et resultat af at British Airways har flyttet store dele af sin it-platform til Indien. Fejlen opstod i et lokalt britisk datacenter, fastslår Alex Cruz, der desuden understreger, at nedbruddet ikke var et resultat af et hackerangreb.

British Airways arbejder desuden på højtryk for at få sendt strandet bagage ud til passagererne rundt omkring i verden, forsikrer Alex Cruz. Han beder rejsebureauerne opfordrer kunderne til at beholde kvitteringer for mad, transport og overnatning, som de har været nødt til at bruge penge på som følge af it-nedbruddet og de massive trafikforstyrrelser.

 

 

Relaterede artikler:

British Airways flyver igen