Foto: Phillip Capper from Wellington, New Zealand - Gatwick Airport, 10 Sept. 2008,

Baneproblemer i en af Europas største lufthavne

I søndags måtte Gatwick Lufthavn lukke for flytrafikken på hovedbanen, da der tilsyneladende var skader på banens overflade.

London Gatwick Lufthavn var med 40,3 mio. passagerer i 2015 Europas niendestørste lufthavn. Derfor gav det sved på panden, da den britiske lufthavn søndag eftermiddag måtte lukke hovedbanen, efter at der angiveligt var konstateret skader og ujævnheder på banens overflade. Det rapporterer flere britiske medier.

I løbet af nogle timer hobede trafikken sig op, og en række fly blev omdirigeret til lufthavnene i Stansted og Bournemouth. I Gatwick Lufthavn har man to startbaner, men den ene benyttes som taxivej (08L/26R), mens den anden er hovedbanen(08R/26L). Lufthavnen blev derfor nødt til midlertidigt at flytte trafikken over til den nordlige startbane, der normalt benyttes som taxivej, og dette var blandt andet medvirkende til de mange forsinkelser, da kapaciteten som følge heraf blev reduceret.

Det var ikke muligt at få nogle præcise kommentarer fra lufthavnens ledelse om årsagen til den midlertidige banelukning.

“Vores hovedbane var midlertidigt lukket fra kl. 15.48, mens vi undersøgte et rapporteret forhold. Vi har nu flyttet vores operation til den nordlige bane, og flyene kan igen afgå og ankomme fra Gatwick,” hed det i en kommentar.

Afledte forsinkelser
Mandag morgen var der stadig følgevirkninger af søndagens forsinkelser.

“Gatwick Lufthavn er tilbage drift efter den midlertidige lukning af landingsbanen i går eftermiddag. Her til morgen vil der være afledte forsinkelser, idet nogle af gårsdagens flyvninger bliver lagt ind i dagens program. Passagerer rådes til at kontakte flyselskabet for den aktuelle status,” hed det i et tweet fra lufthavnen.

En passagerer i et easyJet-fly fra Kreta til Gatwick fortalte til det britiske medie The Evening Standard, at flyet forsøgte at lande i Gatwick, men måtte afbryde i sidste øjeblik. Herefter fulgte en besked over flyets højttaleranlæg, at man ville gøre et nyt forsøg på at lande få minutter senere.

Herefter fulgte senere en besked, hvor der blev forklaret, at det ikke var muligt at lande på grund af et hul i overfladen på hovedbanen. Herefter blev easyJet-flyet omdirigeret til Stansted.

Kilder mener at vide, at det er en seneste uge massive regnmængder kombineret med med høje temperaturer i London og det sydøstlige England, der angiveligt skulle have fået hovedbanen til at revne. Det vides ikke, om der kommer flere driftsforstyrelser samt hvorvidt, der skal igangsættes reparationsarbejder.