• En stor og rumlig kabine møder passagerne. (Foto: Joakim J. Hvistendahl) (Klik på pil for at se flere billeder)

  • Dagens servering bestod af en polarrulle, rødvin, og en Plane Ale. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Oplysninger på tavle og boardingområde var oversigtelig. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Airbus A320neo med registreringsnummer LN-RGL blev benyttet til flyvningen. (Foto: Joakim J. Hvistendahl

  • Velkomstskærm ved indgangen. I baggrunden kan kaptajn og cockpit spottes. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Hattehylderne på flyet har god plads. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Behageligt og effektivt til Stockholm med A320neo

ANMELDELSE: Airbus A320 neo er et fantastisk behageligt fly at være passager i med lavt støjniveau, optimal komfort og rummelig kabine.

Om flyvningen
Flynummer: SK1424
Dato: 13. marts 2017
Fra/til: København – Stockholm
Flyselskab: SAS
Serviceklasse: SAS Plus
Bagage: Kun håndbagage
Sæde: 1A

Før rejsen
Online check-in åbnede 24 timer før afgang. Med Plus-billet var sæde 1A allerede bestilt ved booking et par uger forinden rejsen. Check-in via SAS-app´en var en ren formalitet, og på under et minut er der adgang til det elektroniske boardingkort.

I lufthavnen
Dagens flyvning med SK1424 mod Stockholm afgik fra Københavns Lufthavns gate B10. Jeg var i transit fra Aalborg, så sikkerhedskontrollen i København slap jeg for i denne omgang. I Aalborg benyttet jeg lufthavnens Fast-track, og kom igennem uden nogen foran mig i køen. Ventetiden i CPH blev brugt til et kort besøg i SAS-loungen hvor en kop kaffe blev indtaget, og nogle mails ekspederet.

Boarding
Boardingprocessen blev startet 19 minutter inden planlagt afgangstidspunkt, og rejsende i SAS Plus samt indehavere af de gyldne bonuskort blev bedt om at gå ombord på flyet som de første. Jeg var denne dag første mand ombord, så nogen kø oplevede jeg ikke. Indenfor flydøren blev jeg mødt af to smilende stewardesser der ønskede velkommen ombord. Jeg noterede mig, at deres velkomsthilsen fremstod meget ægte og personlig, og det lignede ikke en indøvet frase.

Kabine og sæde
Kabinen i Airbus A320neo er ikke større end den ”gamle model”. Den virker bare større. Nu var der ikke lange vej til mit sæde på række 1, men det hele virker bare mere rummeligt. Hattehylderne er også større og har mere plads, hvilket forstærker følelsen af, at der er mere plads omkring en.

Sæderne var til gengæld ret almindelige, og her har jeg siddet i langt bedre sæder på mellemdistancefly end på de stofsæder, som SAS benytter. De virket en smule simple, i forhold til kabinens øvrige standard. Helt uproblematisk for en times flyvning til Stockholm, men nok ikke så behageligt om man skal flyve fem timer til eksempelvis Las Palmas. Benpladsen var upåklagelig, selv om jeg havde fordelen af ikke at have sæderækker foran mig.

Neo-komfort
Som nævnt i indledningen er Airbus A320neo et meget behageligt bekendtskab. Støjniveauet var meget lavt, og flyet nærmest “flød” ovenover skyerne på vej mod Stockholm. Nu er det ikke SAS´ fortjeneste, at jeg er så vild med denne flytype, men jeg ser det som et plus, at SAS nu indfaser netop denne flytype på sine ruter.

A320neo benytter også det samme lyssystem i kabinen som de større langdistancefly A330-300Enhanced og A350-900 benytter. Min flyvning var i fuldt dagslys, så man fornemmede dog ikke så meget ændringerne i lyssætningen under turen. Eftersom jeg var opmærksom på det, kunne jeg se skiftet i lyset ved henholdsvis ombordstigning, takeoff og landing.

Min flyvning var i øvrigt med LN-RGL, som var det første neo-fly at SAS modtog.

Måltider og service
Godt 14 minutter inde i flyvningen kom kabinepersonalet rundt med mad og drikke. Som rejsende på SAS Plus denne dag, var mad og drikke gratis. Det blev til en polarrulle med elgsalami. Selv om jeg ikke er meget for vakuumpakket mad, smagte den overraskende frisk. Som tilhørende drikkevarer valgte jeg en lille flaske rødvin Pietro di campo fra Piemonte i Italien samt det specialbryggede øl – Plane Ale – fra det danske bryggeri Mikkeller. Begge dele smagte fortræffeligt.

Dog får SAS et minus for udvalget. Andre selskaber tilbyder langt bredere udvalg af mad – også på korte strækninger – til de mest betalende passagerer.

Ankomst
Afgangen var ifølge tidstabellen kl. 15:20, og præcis kl. 15:21 bakkede vi ud fra gaten. Fire minutter senere var vi i luften, og ankomsten i Stockholm-Arlanda var tre minutter før tidtabellen. Jeg havde kun håndbagage med denne dag, så 11 minutter efter ankomst sad jeg i flytoget Arlanda Express på vej ind mod Stockholms centrum.

Om flyvningen Flynummer: SK1424 Dato: 13. marts 2017 Fra/til: København - Stockholm Flyselskab: SAS Serviceklasse: SAS Plus Bagage: Kun håndbagage Sæde: 1A Før rejsen Online check-in åbnede 24 timer før afgang. Med Plus-billet var sæde 1A allerede bestilt ved booking et par uger forinden rejsen. Check-in via SAS-app´en var en ren formalitet, og på under et minut er der adgang til det elektroniske boardingkort. I lufthavnen Dagens flyvning med SK1424 mod Stockholm afgik fra Københavns Lufthavns gate B10. Jeg var i transit fra Aalborg, så sikkerhedskontrollen i København slap jeg for i denne omgang. I Aalborg benyttet jeg lufthavnens Fast-track,…

Bedømmelse

Samlet bedømmelse

Oversigt :
Plus: Lys og støjsvag kabine. Punktlighed og service. Rummelig og god benplads.

Minus: Ikke det vilde udbud i servering. Sæderne kunne være bedre.

Relaterede artikler:

Til London med forsinkelse og på bageste række

LÆS ALLE VORES ANMELDELSER

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.