• Nye T3 i Bergen Lufthavn til venstre. Den ottekantede bygning er nuværende terminal som også vil være i drift efter åbningen af T3. (Illustration: Nordic - Office of Architecture)

  • Bygeriet har vært i gang siden 2014. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Nye T3 i Bergen Lufthavn. (Illustration: Nordic - Office of Architecture)

  • Banegården for bybanen i T3 i Bergen Lufthavn. (Illustration: Nordic - Office of Architecture)

  • Facaden på den nye T3 ses i baggrunden. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Nye T3 i Bergen Lufthavn. (Illustration: Nordic - Office of Architecture)

  • Nye T3 i Bergen Lufthavn. (Illustration: Nordic - Office of Architecture)

Bergen Lufthavn firedobler størrelsen

Norges næststørste lufthavn – Bergen Flesland – er i gang med en stor udvidelse, og lufthavnen ønsker atter at blive den største regionale lufthavn i Skandinavien.

Selv om Bergen Lufthavn er lillebror i forhold til Oslo Lufthavn – der også er i gang med et større udbygningsprojekt – mangler der ikke ambitioner. Den 17. august 2017 åbner den nye terminal T3, og lufthavnen får egen bybane fra Bergen centrum direkte ind i terminalen.

Terminalarealet firedobles i størrelse, og lufthavnen vil kunne håndtere op til 7,5 millioner passagerer årligt. Terminalbygningen med banegård, SAS-lounge, seks nye gates, standpladser og sprængning af en million kubikmeter norsk klippe koster 4,7 mia. norske kroner (3,8 mia. danske kroner, red.).

Lufthavnsdirektør ved Bergen lufthavn, Aslak Sverdrup. (Foto: Avinor)

Lufthavnsdirektør ved Bergen lufthavn, Aslak Sverdrup. (Foto: Avinor)

Kapaciteten er sprængt
”Dette bliver fantastisk for regionen og lufthavnen,” siger lufthavnsdirektør Aslak Sverdrup, til CHECK-IN.dk.

”Kapaciteten i dag er sprængt, og jeg ankom selv til Bergen Lufthavn i onsdags, hvor nuværende forhold i ankomst og afgang gør, at man næsten ikke kommer frem. Dagens terminal var oprindelig bygget til 2,8 millioner passagerer, og diverse justeringer har øget kapaciteten til 3,4 millioner. Med vores seks millioner passagerer årligt i dag, kan man forestille sig, hvor trængt der er,” fortsætter Aslak Sverdrup.

Den nye udbygning vil give plads til 7,5 mio. passagerer årligt, men er forberedt til at kunne udvides til 15 mio. passagerer.

Slottider i myldretiden er fuldt udnyttede, og lufthavnsdirektøren ser derfor frem til åbningen, hvor også flere gates og standpladser gøres tilgængelige. Den eksisterende terminalbygning forbliver i drift efter åbningen af T3, og de to terminaler bliver forbundet med en gangbro.

Største regionale lufthavn
Bergen-Flesland lufthavnen er i dag den næststørste regionale lufthavn i Skandinavien, efter Gøteborg-Landvetter og foran Stavanger-Sola, Trondheim-Værnes og Billund Lufthavn. I mange år havde Bergen Lufthavn førstepladsen, men blev sidste år overhalet af Gøteborg-Landvetter, da denne fik en øgning grundet nedlæggelsen af Gøteborg City Airport. Aslak Sverdrup regner dog med, at Flesland kan indtage førstepladsen igen.

”Forskellen mellem os og Gøteborg (Landvetter-lufthavnen, red.) er på godt 100.000 passagerer årligt, så med forventet vækst som følge af ny tilgængelig kapacitet, antager vi at passere dem efter åbningen, selvfølgelig afhængig af deres vækst.”

Ikke i konkurrence med Oslo
Bergen Lufthavn ejes af det statslige norske selskab Avinor, der ejer 46 lufthavne i Norge, heriblandt Oslo Lufthavn – Gardermoen (OSL). Selv om Bergen Lufthavn i dag har over 70 udenrigsruter, og gerne vil tiltrække flere, ser lufthavnsdirektøren ikke den vestnorske lufthavn som en konkurrent til OSL.

”Vi samarbejder tæt med Oslo Lufthavn og er en del af samme koncern. Oslo Lufthavn er den nationale hub for international og interkontinental trafik, mens Bergen vil se mere mod direkte ruter. Men vi er en slags mini-hub for regionen og landsdelen Vestlandet,” siger Aslak Sverdrup, der blandt andet peger på, at det norske selskab Widerøe har sin største base i Bergen Lufthavn.

”Turismen er stor i denne region, hvor blandt andet mange krydstogtskibe anløber Bergen. Vi ser derfor mange turister benytte Bergen som ankomststed for deres besøg i Norge,” forklarer Aslak Sverdrup.

FAKTA OM UDBYGNINGEN

  • Forberedende arbejde påbegyndt i 2012
  • Byggearbejde påbegyndt i 2014
  • Nyt totalt terminalområde på 85.000 m² mod dagens 22.000 m²
  • Total 15 gates mod dagens 9
  • 32 standpladser for fly
  • 1 mio. kubikmeter bjerg er sprængt væk for at lave plads
  • Plads til 7,5 mio. passagerer årligt, kan udvides yderligere til 15 millioner
  • Budget på 4,7 mia. norske kroner

Oliekrisen mærkes
Krisen i den norske olieindustri mærkes også i Bergen. Selv om lufthavnen ikke er lige så hårdt ramt som Stavanger, kan nedgangen i trafik relateret til olieindustrien tydeligt ses i passagertallene.

Bergen Lufthavn har en stor andel helikopterflyvninger til olieplatformene i Nordsøen. Både i form af passagerer og gods.

“Vi møder krisen på nogle enkeltruter, men trafikken er generelt opadgående på øvrige ruter, særligt de internationale. Men af vores seks millioner passagerer er omkring 250.000 helikopterpassagerer. Halvdelen af disse kommer til Bergen med rutefly inden helikopterturen, så her bliver effekten dobbelt så stor, når man ser på passagertallet totalt. Vi mærker en nedgang på dette område,” forklarer Aslak Sverdrup. Han forventer endvidere yderligere nedgang, inden kurven flader ud og stabiliserer sig.

Bergen Lufthavn Flesland (BGO)

  • I overkant af 6 millioner passagerer
  • Største indenrigsruter er: Oslo, Stavanger, Trondheim, Ålesund og Torp-Sandefjord
  • Største udenrigsruter er: London, København, Amsterdam, Frankfurt og Stockholm
  • Største operatører er: SAS, Norwegian og Widerøe

Bybane direkte ind i terminalen
En del af udbygningen omfatter også den nye bybane med tog, der vil afgå fra Bergens centrum og køre direkte ind i en ny banegård i den nye terminal. Denne udbygning er ikke en del af lufthavnens budget, men finansieres af Hordaland Fylkeskommune (amtet, red.).

Banen vil blive sat i drift samtidig med åbningen af den nye terminal. Det vil tage 42 minutter fra Bergen centrum til lufthavnen med flere stop undervejs. I myldretiden vil der afgå et tog hvert andet minut, og prisen for en enkeltrejse vil være 29 norske kroner (23 danske kroner, red). Sammenlignet med Flytoget, der går fra OSL til Oslo centrum, med en pris på 180 norske kroner, er det væsentligt billigere. Der skal dog siges at Flytoget kører direkte, eller med et enkelt stop, på 21 minutter.

”Bybanen er et kæmpeløft for lufthavnen og vil have stor betydning for, at kunne øge kollektivandelen af de rejsende. Men også for alle indbyggere og de mange virksomheder der ligger langs den nye bane, vil dette have gevinst,” siger Aslak Sverdrup.

Han tror ikke bybanen isoleret set giver lufthavnen flere passagerer, men den vil give et langt mere miljøvenligt tilbud til de mange passagerer til og fra lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Fortsat svag vækst i norsk luftfart

Nordens 20 største lufthavne i 2015

Norwegian vil flyve Bergen – New York