Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Foto: Københavns Lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Knap 16.000 flere passagerer gik gennem Københavns Lufthavns terminaler i juni i år sammenlignet med juni sidste år. Det giver lufthavnen en særdeles beskeden passagervækst på 0,6 procent til 2.773.508 passagerer. Det største antal månedlige passagerer i lufthavnen nogensinde. Ser man på hele første halvår af 2017 fra 1. januar til 30. juni, så havde lufthavnen en passagervækst på 2,3 procent.

Lufthavnen på Amager er fortsat Nordens største lufthavn, men kan slet ikke præstere de vækstrater, som lillebrødrene Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda disker op med i øjeblikket.

Således havde Oslo Gardermoen en vækst på 6,5 procent i juni og 7,3 procent i årets første seks måneder. I Stockholm Arlanda steg passagertallet med 12 procent i juni og med ni procent i første halvår af 2017.

Hvis de tre lufthavne året ud fastholder deres respektive vækstrater fra de første seks måneder, så vil Københavns Lufthavn lande på godt 29,7 mio. passagerer, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda vil få henholdsvis knap 27,7 mio. passagerer og godt 26,9 mio. passagerer.

CPH vil fortsat være den største, men afstanden ned til de to rivaler vil være kraftigt minimeret.

Tryk på i terminalerne
Fem juni-dage bød på mere end 100.000 passagerer med fredag den 30. juni som topscorer med 103.926 rejsende.

”Der har været tryk på i terminalerne i juni. Oven i det er vi jo i gang med en række store byggeprojekter, der ikke kan ligge stille i sommerferien – for eksempel udvidelsen af sikkerhedskontrollen til dobbelt størrelse,” fortæller administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, og fortsætter:

”Men til trods for byggevægge og lidt mindre plads lige nu er de rejsende kommet meget hurtigt igennem sikkerhedstjekket. På den travleste dag, den 30. juni, var den gennemsnitlige ventetid 4 minutter og 12 sekunder i den mest travle periode. Så stor ros til medarbejderne og stor ros til de rejsende, der i år har været meget dygtige til at forberede sig til sikkerhedstjekket og vise hensyn over for hinanden,” siger Thomas Woldbye.

Tyrkisk tilbagegang
Det er især de lange ruter, der trækker, med 7,7 procent, mens indenrigstrafikken faldt med 10,2 procent i forhold til juni sidste år. Den europæiske trafik, som udgør 84,5 procent af trafikken i CPH, steg med 0,5 procent.

Når det gælder rejsemål er London stadig klart nummer 1 på top 10, selv om der har været et mindre fald på 2,3 procent. Det skyldes primært, at easyJet har lukket selskabets rute til London Luton. De typiske sommerferierejsemål er ikke store nok til at nå top 10. Men kigges der længere ned i tabellerne, er der fremgang på ruterne til Athen og til spanske rejsemål som Mallorca, Malaga og Barcelona på cirka 10-15 procent og tilbagegang til tyrkiske destinationer som Bodrum, Istanbul og Alanya på cirka 15-50 procent.

 

 

Relaterede artikler:

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Svensk storoffensiv kan true Københavns Lufthavn

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

x

Læs Også

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.

Ex-CPH-direktør i forsvar for lufthavnen

Københavns Lufthavns tidligere kommercielle direktør Henrik Busch går i forsvar for CPH og angriber blandt andet Danish Air Transports rolle i debatten om luftfartsstrategien.

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

EU-regler forhindrer indførelsen af lavere indenrigstakster, pointerer CPH. Det er ikke første gang CPH har givet EU-regler skylden for at noget ikke kan lade sig gøre.

CPH og styrelse uenige om indenrigsrabat

CPH mener EU-regler forhindrer dem i at give rabat på indenrigsflyvninger. Trafikstyrelsen peger på en farbar vej udenom EU-reglerne.

Air Canada skruer ned for CPH-rute

Ar Canada vil i den kommende vinter kun betjene sin CPH-rute fire gange om ugen i en ganske kort periode. Hovedparten af vintersæsonen vil der kun være tre ugentlige flyvninger.