Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Foto: Københavns Lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Knap 16.000 flere passagerer gik gennem Københavns Lufthavns terminaler i juni i år sammenlignet med juni sidste år. Det giver lufthavnen en særdeles beskeden passagervækst på 0,6 procent til 2.773.508 passagerer. Det største antal månedlige passagerer i lufthavnen nogensinde. Ser man på hele første halvår af 2017 fra 1. januar til 30. juni, så havde lufthavnen en passagervækst på 2,3 procent.

Lufthavnen på Amager er fortsat Nordens største lufthavn, men kan slet ikke præstere de vækstrater, som lillebrødrene Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda disker op med i øjeblikket.

Således havde Oslo Gardermoen en vækst på 6,5 procent i juni og 7,3 procent i årets første seks måneder. I Stockholm Arlanda steg passagertallet med 12 procent i juni og med ni procent i første halvår af 2017.

Hvis de tre lufthavne året ud fastholder deres respektive vækstrater fra de første seks måneder, så vil Københavns Lufthavn lande på godt 29,7 mio. passagerer, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda vil få henholdsvis knap 27,7 mio. passagerer og godt 26,9 mio. passagerer.

CPH vil fortsat være den største, men afstanden ned til de to rivaler vil være kraftigt minimeret.

Tryk på i terminalerne
Fem juni-dage bød på mere end 100.000 passagerer med fredag den 30. juni som topscorer med 103.926 rejsende.

”Der har været tryk på i terminalerne i juni. Oven i det er vi jo i gang med en række store byggeprojekter, der ikke kan ligge stille i sommerferien – for eksempel udvidelsen af sikkerhedskontrollen til dobbelt størrelse,” fortæller administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, og fortsætter:

”Men til trods for byggevægge og lidt mindre plads lige nu er de rejsende kommet meget hurtigt igennem sikkerhedstjekket. På den travleste dag, den 30. juni, var den gennemsnitlige ventetid 4 minutter og 12 sekunder i den mest travle periode. Så stor ros til medarbejderne og stor ros til de rejsende, der i år har været meget dygtige til at forberede sig til sikkerhedstjekket og vise hensyn over for hinanden,” siger Thomas Woldbye.

Tyrkisk tilbagegang
Det er især de lange ruter, der trækker, med 7,7 procent, mens indenrigstrafikken faldt med 10,2 procent i forhold til juni sidste år. Den europæiske trafik, som udgør 84,5 procent af trafikken i CPH, steg med 0,5 procent.

Når det gælder rejsemål er London stadig klart nummer 1 på top 10, selv om der har været et mindre fald på 2,3 procent. Det skyldes primært, at easyJet har lukket selskabets rute til London Luton. De typiske sommerferierejsemål er ikke store nok til at nå top 10. Men kigges der længere ned i tabellerne, er der fremgang på ruterne til Athen og til spanske rejsemål som Mallorca, Malaga og Barcelona på cirka 10-15 procent og tilbagegang til tyrkiske destinationer som Bodrum, Istanbul og Alanya på cirka 15-50 procent.

 

 

Relaterede artikler:

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Svensk storoffensiv kan true Københavns Lufthavn

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

x

Læs Også

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

Brancheforening: Husk provinsen i CPH-regulering

Trafikstyrelsen skal huske at have provinsen i sit arbejde med de nye regler om Københavns Lufthavn, som er i høring netop nu. Det mener brancheforening.

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Københavns Lufthavn lancerer i disse dage en ny rabatmodel, og SAS mener, at de hidtidige rabatmodeller har forfordelt lavprisoperatører.

DF: Lavere takster kan tiltrække nye ruter

DEBAT: Københavns Lufthavn er en malkeko for ejerne, og der er ikke nok fokus på konkurrenceevnen, skriver Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti i Altingets lufthavnsdebat.