Brussels Airlines Sukhoi Superjet 100 SSJ100 (Foto: Ronald Vermeulen | Creative Commmons 4,0)

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Fra slutningen af oktober får Billund Lufthavn to gange dagligt besøg af et russiskbygget fly. Det bliver dog ikke på en rute fra Rusland, at flyet indsættes, men i stedet på Brussels Airlines-ruten mellem Bruxelles og Billund.

I dag flyver det belgiske Star Alliance-selskab 18 gange om ugen mellem Bruxelles og Billund med 78-sæders Bombardier Q400-fly, der er wetleaset fra irske CityJet. Men fra den 29. oktober vil ruten blive betjent med Sukhoi Superjet 100 med 12 ugentlige afgange. Dette fly opereres også af CityJet.

Trods færre afgange vil den udbudte sædekapacitet stort set være uforandret. Der er nemlig plads til 98 passagerer i Sukhoi-flyet, hvilket 20 flere end i de nuværende Q400-turbopropfly.

Med Sukhoi-flyet vil Brussels Airlines blive i stand til at fortsætte succesen på den jyske Bruxelles-rute. I løbet af de seneste 12 måneder har selskabet nemlig fløjet 91.633 passagerer frem og tilbage mellem den belgiske hovedstad og Billund.

“Ruten udvikler sig rigtigt godt, og derfor sætter vi større fly ind. Vi er overbevist om, at de ekstra omkostninger ved at indsætte jetfly vil fuldt ud blive dækket ind ved de ekstra billetindtægter vi kan få med den øgede sædekapacitet,” siger Kim Daenen, kommunikationschef i Brussels Airlines, til CHECK-IN.dk.

Moderne og støjsvagt fly
CityJet har indtil videre fået leveret seks ud af 15 bestilte Sukhoi-fly, og sammen med schweiziske Comlux, der har fået leveret et af to  bestilte fly, er CityJet blandt det eneste vesteuropæiske flyselskab. der har valgt det russiske jetfly. Slovenske Adria Airways har længe forhandlet med Sukhoi Aviation Company om levering af 12 Sukhoi SSJ 100.

Kabinen i Brussels Airlines Sukhoi Superjet 100.

Sukhoi SSJ100 kan bedst sammenlignes Bombardiers CS100, som SWISS blandt andet opererer. De to fly har nogenlunde samme størrelse, og begge er særdeles rummelige med en kabinehøjde på 212 centimeter,  hvilket er 10 centimeter mere end Embraer E190 og 27 centimeter mere en Bombardier CRJ900, som SAS benytter.

Samtidig er Sukhoi-flyet mere støjsvagt end Bombardier CS100, der til gengæld har en væsentlig længere rækkevidde.

Sjælden gæst i danske lufthavne
Det er ikke første gang, at der er Sukhoi-fly i danske lufthavne, men det er alligevel en sjælden gæst. Brussels Airlines har benyttet flyet på aftenafgangen til København i løbet af foråret, mens Aeroflot også tidligere ved flere lejligheder har indsat flyet på ruten fra Moskva til København.

I Billund har CityJet opereret Sukhoi Superjet 100 i en 14-dages periode i august sidste år. Det var Finnair, der dengang havde wetleaset flyet til betjene ruten mellem Helsinki og Billund.

 

Relaterede artikler:

Star Alliance-selskab køber russiske superfly

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

Russisk fly ind på Billund-rute

CityJet modtager første russiske fly

x

Læs Også

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.