Foto: Rafael Luiz Canossa / Wikimedia Commons.

Billund-selskab køber 10 ATR72-fly

Nordic Aviation Capital får 10 brugte ATR-fly fra et brasiliansk selskab, som så til gengæld leaser tre spritnye ATR-fly af det danske flyleasingselskab.

Det Billund-baserede leasingselskab Nordic Aviation Capital (NAC) har lavet en byttehandel med det hastigt voksende brasilianske flyselskab Azul. Begge parter kan godt lide de fransk-italienske ATR-turbopropfly og især den seneste -600 version af ATR-72. NAC kan godt lide at eje dem og lease dem ud til flyselskaber over hele verden. Og Azul kan godt lide at operere dem og transportere passagerer rundt i Brasilien i dem.

Azul står imidlertid i den situation, at de oplever så stor vækst på flere af sine ruter, at de har behov for at indsætte større fly og derfor får ATR72-600 fly i overskud.

Derfor overdrager Azul 10 få år gamle ATR72-600 fly til Nordic Aviation Capital, som så leaser flyene ud til andre flyselskaber, der gerne vil have den nyeste og ekstra støjsvage udgave af det populære turbopropfly. Til gengæld leaser Azul tre helt nye ATR72-600 fly af Nordic Aviation Capital, som qua en stor ATR-ordre for år tilbage løbende får nye fly leveret fra ATR’s samlebånd i Toulouse.

“Vi er glade for at have gennemført denne transaktion med en så værdsat kunde som Azul. Vi ser en stærk efterspørgsel efter ATR 72-600 både nu og i fremtiden, så vi benytter lejligheden til at erhverve et stort antal topkvalitetsfly fra Azul. Det er ikke første gang, vi har købt og videreformidlet fly fra Azul, og svaret fra de nye operatører af disse fly har været så positivt, at vi har besluttet at erhverve endnu flere fly. Vi taler allerede med flere parter om disse fly, så vi forventer, at vi hurtigt vil finde et nyt hjem til flyene,” siger siger Martin Moller, bestyrelsesformand for Nordic Aviation Capital.

“Vi vil fortsætte med at implementere ATR’er for at udforske nye markeder og flyve kortere regionale ruter. Men da vi udvider vores netværk i de kommende år, er det kun naturligt, at vi erstatter mindre fly med større næste generation af fly. I overensstemmelse med vores flådestrategi om at have den rigtige type fly til de markeder vi betjener, har vi identificeret flere markeder, der er klar til at blive opgraderet til større fly,” siger John Rodgerson, Azuls administrerende direktør.

Fokus på mindre destinationer
Azul opererer en blandet flåde af turboprop- og jetfly i forskellige størrelser. Bag selskabet står luftfartsiværksætteren David Neelemann, der også har startet amerikanske JetBlue. Mens konkurrenten GOL går efter de passagertunge brasilianske ruter med sin ensartede flåde af Boeing-fly med plads til mellem 150 og 200 passagerer, så fokuserer Azul mere på de mindre brasilianske destinationer.

Derfor har hovedparten af selskabets 124 fly også kun mellem 70 og 120 sæder. Azul er dog begyndt at modtage de første eksemplarer af en større bestilling af Airbus A320 mellemdistancefly med plads til omkring 175 passagerer.

Azul har startet langdistanceruter til USA og Europa og samarbejder tæt med flere Star Alliance-selskaber uden selv at være en del af en alliance.

350 fly
Nordic Aviation Capitals nuværende flåde på over 350 fly omfatter ATR 42, ATR 72, Bombardier Dash 8, CRJ900, CRJ1000, CS300, E170, E175, E190 og E195, som er leaset ud til kunder over hele verden.

Virksomheden blev oprindeligt etableret i 1990 i Skive Lufthavn i Højslev uden for Skive af vestjyden Martin Møller Nielsen. I sommeren 2015 solgte Martin Møller Nielsen lidt mere end halvdelen af aktierne i Nordic Aviation Capital – der er verdens største privatejede leasingvirksomhed for regionalfly. I forbindelse med handelen blev NAC værdisat til 3,3 mia. dollars, eller hvad der på dette tidspunkt svarede til 22,6 mia. kroner.

Køberen af lidt mere end halvdelen af aktierne var den svenske kapitalfond EQT Partners, der havde danske Kirkbi A/S med i transaktionen. Kirkbi er et investerings- og holdingselskab, der ejer 75 procent af LEGO-Gruppen.

 

Relaterede artikler:

Dansk luftfartsvirksomhed solgt for milliardbeløb

NAC ind på Embraer-markedet

Billund-selskab sender fly til Sydafrika

Billund-selskab overtager 30 fly