Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen (t.h.) byder SAS velkommen hjem til Billund den 13. august 2012. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Billund til SAS: Velkommen hjem!

Mandag den 13. august etablerede SAS sig for tredje gang siden 1964 på indenrigsruten mellem Billund og København. SAS blev budt ‘velkommen hjem’ af lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen ved gårsdagens ruteåbning.

Der var glæde i Danmarks to største lufthavne, da SAS mandag morgen officielt kunne genåbne indenrigsruten mellem Billund og København, der har været uden betjening siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj.

Ruteåbningen blev i Billund Lufthavn markeret på dagens anden indenrigsafgang til København på rutenummer SK1282 kl. 09.20.

“Velkommen hjem,“ var indledningen i lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensens åbningstale. “Vores kunder har savnet det produkt, som SAS kan tilbyde point-to-point og videre ud i verden fra København. Vi glæder os til at se udviklingen på ruten.“

SAS fløj fra Billund til København fra 1964 til 1971, herefter igen fra 2002 til 2005, og nu tredje gang fra 2012.

Det var da også en optimistisk marketingchef Robin Kristensen fra SAS, der repræsenterede det skandinaviske luftfartsselskab ved ruteåbningen.

“Vi er glade for at være tilbage i Billund igen. Vi har nu fået en endnu stærkere position på dansk indenrigs og med de mange positive tilkendegivelser fra kunderne, skal det nok komme til at gå rigtig godt,“ sagde Robin Kristensen i forbindelse med åbningsarrangementet.

At SAS er tilbage i Billund blev også markeret i LEGOLAND®. Her blev derefterfølgende afsløret et Boeing 737-fly i skala 1:25, der nu skal cirkulere på forlystelsesparkens 520 m2 store miniaturemodel af Billund Lufthavn.

Ros til SAS
Også i Københavns Lufthavn er der glæde over, at SAS nu har lukket hullet mellem Danmarks to største lufthavne.

“Det er flot og veludført arbejde af SAS i en ellers svær tid for luftfarten. Nu er alle større provinslufthavne igen bundet sammen med trafikknudepunktet i hovedstaden,“ siger Carsten Nørland, der er salgs- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn.

Ifølge opgørelser fra Københavns Lufthavn er flere end 80 procent af de flysæder, der forsvandt i forbindelse med Cimber Sterlings konkurs tilbage igen.

Men kapacitet gør det ikke alene. Indenrigsflyvning afhænger nemlig af antallet af udbudte frekvenser, hvorfor der stadig er et stykke vej, førend indenrigsflytrafikken kan nå tilbage på samme niveau som før Cimber-konkursen.

“Det er utroligt vigtigt, at danskerne hurtigt, let og ofte kan flyve via København og ud i verden. Derfor er næste skridt at arbejde for, at vi får flere daglige frekvenser på de vigtigste indenrigsdestinationer, da hyppighed er en væsentlig faktor, når vi skal styrke vores position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,“ understreger Carsten Nørland.

Fotos fra ruteåbningen på CHECK-IN.dk´s Facebook-side.

x

Læs Også

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

SAS giver høje afgifter i Københavns Lufthavn skylden for, at selskabets kapacitetsvækst i den kommende vinter er større i Stockholm og Oslo.

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS

SAS flytter A320neo fra norsk til svensk register

Efter at Sverige har tilsluttet sig den såkaldte Cape Town-konvention giver leasingselskaber SAS lov til at indregistrere de nye A320neo-fly i Sverige.