Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen (t.h.) byder SAS velkommen hjem til Billund den 13. august 2012. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Billund til SAS: Velkommen hjem!

Mandag den 13. august etablerede SAS sig for tredje gang siden 1964 på indenrigsruten mellem Billund og København. SAS blev budt ‘velkommen hjem’ af lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen ved gårsdagens ruteåbning.

Der var glæde i Danmarks to største lufthavne, da SAS mandag morgen officielt kunne genåbne indenrigsruten mellem Billund og København, der har været uden betjening siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj.

Ruteåbningen blev i Billund Lufthavn markeret på dagens anden indenrigsafgang til København på rutenummer SK1282 kl. 09.20.

“Velkommen hjem,“ var indledningen i lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensens åbningstale. “Vores kunder har savnet det produkt, som SAS kan tilbyde point-to-point og videre ud i verden fra København. Vi glæder os til at se udviklingen på ruten.“

SAS fløj fra Billund til København fra 1964 til 1971, herefter igen fra 2002 til 2005, og nu tredje gang fra 2012.

Det var da også en optimistisk marketingchef Robin Kristensen fra SAS, der repræsenterede det skandinaviske luftfartsselskab ved ruteåbningen.

“Vi er glade for at være tilbage i Billund igen. Vi har nu fået en endnu stærkere position på dansk indenrigs og med de mange positive tilkendegivelser fra kunderne, skal det nok komme til at gå rigtig godt,“ sagde Robin Kristensen i forbindelse med åbningsarrangementet.

At SAS er tilbage i Billund blev også markeret i LEGOLAND®. Her blev derefterfølgende afsløret et Boeing 737-fly i skala 1:25, der nu skal cirkulere på forlystelsesparkens 520 m2 store miniaturemodel af Billund Lufthavn.

Ros til SAS
Også i Københavns Lufthavn er der glæde over, at SAS nu har lukket hullet mellem Danmarks to største lufthavne.

“Det er flot og veludført arbejde af SAS i en ellers svær tid for luftfarten. Nu er alle større provinslufthavne igen bundet sammen med trafikknudepunktet i hovedstaden,“ siger Carsten Nørland, der er salgs- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn.

Ifølge opgørelser fra Københavns Lufthavn er flere end 80 procent af de flysæder, der forsvandt i forbindelse med Cimber Sterlings konkurs tilbage igen.

Men kapacitet gør det ikke alene. Indenrigsflyvning afhænger nemlig af antallet af udbudte frekvenser, hvorfor der stadig er et stykke vej, førend indenrigsflytrafikken kan nå tilbage på samme niveau som før Cimber-konkursen.

“Det er utroligt vigtigt, at danskerne hurtigt, let og ofte kan flyve via København og ud i verden. Derfor er næste skridt at arbejde for, at vi får flere daglige frekvenser på de vigtigste indenrigsdestinationer, da hyppighed er en væsentlig faktor, når vi skal styrke vores position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,“ understreger Carsten Nørland.

Fotos fra ruteåbningen på CHECK-IN.dk´s Facebook-side.

x

Læs Også

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Hvad blev der af SAS-cheferne?

SAS har haft 15 topchefer siden starten i 1946, og Jan Carlzon står klarest i erindringen hos de fleste. De seks nulevende ex-chefer ernærer sig i dag ved bestyrelsesarbejde.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.