(Foto: BMI Regional)

Bmi Regional overtager tidligere Cimber-rute

Fra april vil bmi regional flyve fra basen i München til Norrköping. Cimber Air fløj tidligere på ruten, som selskabet også gjorde mellem Billund og München, der også kan vise sig at have potentiale for det britiske flyselskab.

Bmi Regional og Lufthansa indledte sidste år et større strategisk samarbejde, hvor det er planen, at det britiske flyselskab skal føde trafik ind til det store hub i München Lufthavn.

Dengang fløj bmi regional allerede fra Bristol til München, men med udvidelsen af samarbejdet, der blandt andet omfattede code-sharing samt koordination af tidtabeller, blev der åbnet fire nye ruter. Således etablerede bmi regional den 30. marts sidste år ruter til Rotterdam, Liege, Bern og Brno.

Sidenhen er Brno blevet skiftet ud med Southampton, og i foråret åbner nye ruter fra München til Milano-Bergamo, Rostock samt Norrköping i Sverige. Netop ruten mellem Norrköping og München blev i 2008 og 2009 fløjet af daværende Cimber Air.

“Som alle eksisterende ruter regionale ruter til Frankfurt og München, vil de tre nye ruter også blive opereret i i code-share samarbejde med vores partner, Lufthansa. München er nu vores største hub i Europa med otte ruter og flere end 160 ugentlige flyvninger. Med denne markante ekspansion, der udvider sædekapaciteten fra München med mere end 70 procent sammenlignet med sidste år, bliver vores partnerskab med Lufthansa også udvidet, hvormed vores passagerer får adgang til en lang række globale destinationer,“ siger Jochen Schnadt, der er kommerciel direktør i bmi regional.

Kan få øje på Billund
Med den øgede satsning på regionale føderuter til München, kunne Billund Lufthavn også være interessant at få ind i bmi regionals rutenetværk.

Siden den 12. marts 2012 har Sun-Air på vegne af British Airways betjent ruten mellem Billund og München, som daværende Cimber Sterling trak sig fra tre uger forinden. Sun-Air startede op med 11 ugentlige afgange fordelt på to hverdagsrotationer samt en afgang om søndagen. I dag flyves der blot seks gange om ugen.

“Vi er glade for, at British Airways operated by Sun-Air flyver ruten fra Billund til München, og vi håber på, at de fremadrettet vil udvide med endnu flere afgange på ruten. Det er naturligvis interessant, at bmi regional udvider deres operation og placerer fly i eksempelvis München, og skulle de få øje på Billund, ser vi også mange muligheder for selskabet her,“ siger marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Cimber Air har tidligere med succes fløjet på ruten mellem Billund og München, og dengang var der en codeshare-aftale med Lufthansa. Efter overtagelsen af dele af boet efter Sterling Airlines og omdannelsen til Cimber Sterling, blev konceptet ændret fra en to-klasses version til fællesklasse på flyvningerne. Derfor opsagde Lufthansa samarbejdet, ligesom det nye Cimber Sterling heller ikke kunne opfylde specifikke auditeringsmæssige krav som Lufthansa-partner.