Icelandair Boeing 737 MAX-9 (Foto: Boeing)

Boeing 737MAX til Billund Lufthavn i 2018

Billund Lufthavn har udsigt til, at Icelandairs rute til Keflavik fra 2018 vil blive betjent på helårsbasis med helt splinternye Boeing 737 MAX-fly.

Icelandair bestilte i slutningen af 2012 i alt 12 nye Boeing 737 MAX-fly med option på yderligere 12 fly. I første omgang forventes leveret otte 737 MAX-8, der har plads til 153 passagerer samt fire 737 MAX-9, der vil blive indrettet med 172 sæder.

Leveringen af flyene starter i første halvdel af 2018, og Icelandair er allerede lagt fremme med planer om, på hvilke ruter flyene skal indsættes i drift. Efter al sandsynlighed vil Billund blive en MAX-destination, idet det islandske flyselskab ønsker at flyve året rundt til den vestdanske internationale lufthavn, hvor der i dag tilbydes fem ugentlige afgange i sommersæsonen.

I dag benytter Icelandair de 183-sæder store Boeing 757-200 fly mellem Keflavik og Billund, men netop denne flytype er lige stor nok til ruten fra det vestdanske marked. I stedet forventes Icelandair at indsætte Boeing 737 MAX-8, der med 153 sæder vil have en betydelig bedre økonomi på de ruter, der ikke kan bære 757´ere.

Planerne præsenterede Icelandair på et pressemøde i Reykjavik tidligere på ugen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for fjerde kvartal. Udover Billund vil der også blive indsat Boeing 737 MAX på helårsbasis til Bergen, Geneve, Halifax, Minneapolis og Newark. I vinterhalvåret vil ruterne fra Keflavik til Helsinki, Hamborg, Bruxelles, Birmingham, Montreal og Philadelphia også få gavn af de nye MAX-fly.

 

 

Udfordret marked
Ved samme pressemøde, hvor Icelandair afslørede ruteplanerne for Boeing 737 MAX, kunne det islandske flyselskab offentliggøre årsresultatet for 2016. Omsætningen steg med 13 procent til næsten ni mia. danske kroner (1.286 mio. dollars), mens driftsresultat faldt med tre procent til godt 220 mio. dollars, hvilket svarer til lidt mere end 1,5 mia. danske kroner.

Det er et hårdt prispres i markedet, der har ramt Icelandair i 2016 og det ventes at fortsætte i 2017, hvorfor forventningerne tildriftsresultatet er nedjusteret med omkring 35 procent fra 220 mio. dollars til 140 mio. dollars i 2017. Det er de faldende enhedsindtægter, der rammer hårdest, men også valutaeffekter og prisen på flybrændstof har sin indvirkning. Endelig forventer den islandske luftfartskoncern at bruge 110 mio. danske kroner mere til lønstigninger og andre omkostningsforøgelser i 2017.

“Resultatet for 2016 er det næstbedste nogensinde i koncernens 80-årige historie, og som helhed var det et succesfuldt år i et udfordret marked. Vi transporterede lige i underkanten af 3,7 millioner passagerer  på internationale flyvninger, hvilket repræsenterer en stigning i forhold til året før på 20 procent, eller hvad der svarer til 600.000 passagerer,” siger koncernchef Björgólfur Jóhannson fra. Icelandair Group.

Icelandair Group består først og fremmest af flyselskaberne Icelandair, Loftleidir Icelandic samt Air Iceland. Herudover omfatter koncernen Icelandair Hotels, Iceland Travel, rejsearrangøren VITA, IGS Icelands Ground Services samt Fjárvakur – Iceland Shared Services. Icelandair repræsenter 69 procent af koncernens omsætning samt hele 78 procent af driftsresultatet.

 

Relaterede artikler:

Flere danske Icelandair-flyvninger

Nyt rekordår for Icelandair

Fremgang for Icelandair

Nye Boeing-fly skal ruste Icelandair til vækst

Icelandair indtog Billund Lufthavn

x

Læs Også

Air France-strejke kan påvirke Billund-rute

Piloter i tre flyselskaber, der flyver for Air France, nedlægger arbejdet i dag og seks dage frem. Det kan påvirke Air France-ruten mellem Billund og Paris.

Solidt halvår i Billund

Mere end 1,5 mio. rejsende benyttede Billund i første halvår af 2017. Nu venter årets travleste måned.

Havarikommissionen droppede undersøgelse

Havarikommissionen undlod at undersøge en hændelse med et British Airways-fly i Billund, mens noget tilsvarende i Manchester med samme fly er undersøgt til bunds.

Primera: Otte nye fly på dansk register i 2018

Efter i flere år at have udflaget fly fra Danmark, vil Primera Air næste år indregistrere otte nye Airbus A321-fly i Danmark.

Paris Air Show dag 4: Anonym storordre og widebody-flop

En stor Boeing-ordre fra en anonym kunde rundede branchedagene af ved dette års Paris Air Show, der ikke bød på mange ordrer på widebody-fly.

Paris Air Show dag 3: De mindre aktører rører på sig

Det er ikke kun Boeing og Airbus, der får nye ordrer i bøgerne under Paris Air Show. Det gælder også producenterne af regionale jetfly og turbopropfly.