Icelandair Boeing 737 MAX-9 (Foto: Boeing)

Boeing 737MAX til Billund Lufthavn i 2018

Billund Lufthavn har udsigt til, at Icelandairs rute til Keflavik fra 2018 vil blive betjent på helårsbasis med helt splinternye Boeing 737 MAX-fly.

Icelandair bestilte i slutningen af 2012 i alt 12 nye Boeing 737 MAX-fly med option på yderligere 12 fly. I første omgang forventes leveret otte 737 MAX-8, der har plads til 153 passagerer samt fire 737 MAX-9, der vil blive indrettet med 172 sæder.

Leveringen af flyene starter i første halvdel af 2018, og Icelandair er allerede lagt fremme med planer om, på hvilke ruter flyene skal indsættes i drift. Efter al sandsynlighed vil Billund blive en MAX-destination, idet det islandske flyselskab ønsker at flyve året rundt til den vestdanske internationale lufthavn, hvor der i dag tilbydes fem ugentlige afgange i sommersæsonen.

I dag benytter Icelandair de 183-sæder store Boeing 757-200 fly mellem Keflavik og Billund, men netop denne flytype er lige stor nok til ruten fra det vestdanske marked. I stedet forventes Icelandair at indsætte Boeing 737 MAX-8, der med 153 sæder vil have en betydelig bedre økonomi på de ruter, der ikke kan bære 757´ere.

Planerne præsenterede Icelandair på et pressemøde i Reykjavik tidligere på ugen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for fjerde kvartal. Udover Billund vil der også blive indsat Boeing 737 MAX på helårsbasis til Bergen, Geneve, Halifax, Minneapolis og Newark. I vinterhalvåret vil ruterne fra Keflavik til Helsinki, Hamborg, Bruxelles, Birmingham, Montreal og Philadelphia også få gavn af de nye MAX-fly.

 

 

Udfordret marked
Ved samme pressemøde, hvor Icelandair afslørede ruteplanerne for Boeing 737 MAX, kunne det islandske flyselskab offentliggøre årsresultatet for 2016. Omsætningen steg med 13 procent til næsten ni mia. danske kroner (1.286 mio. dollars), mens driftsresultat faldt med tre procent til godt 220 mio. dollars, hvilket svarer til lidt mere end 1,5 mia. danske kroner.

Det er et hårdt prispres i markedet, der har ramt Icelandair i 2016 og det ventes at fortsætte i 2017, hvorfor forventningerne tildriftsresultatet er nedjusteret med omkring 35 procent fra 220 mio. dollars til 140 mio. dollars i 2017. Det er de faldende enhedsindtægter, der rammer hårdest, men også valutaeffekter og prisen på flybrændstof har sin indvirkning. Endelig forventer den islandske luftfartskoncern at bruge 110 mio. danske kroner mere til lønstigninger og andre omkostningsforøgelser i 2017.

“Resultatet for 2016 er det næstbedste nogensinde i koncernens 80-årige historie, og som helhed var det et succesfuldt år i et udfordret marked. Vi transporterede lige i underkanten af 3,7 millioner passagerer  på internationale flyvninger, hvilket repræsenterer en stigning i forhold til året før på 20 procent, eller hvad der svarer til 600.000 passagerer,” siger koncernchef Björgólfur Jóhannson fra. Icelandair Group.

Icelandair Group består først og fremmest af flyselskaberne Icelandair, Loftleidir Icelandic samt Air Iceland. Herudover omfatter koncernen Icelandair Hotels, Iceland Travel, rejsearrangøren VITA, IGS Icelands Ground Services samt Fjárvakur – Iceland Shared Services. Icelandair repræsenter 69 procent af koncernens omsætning samt hele 78 procent af driftsresultatet.

 

Relaterede artikler:

Flere danske Icelandair-flyvninger

Nyt rekordår for Icelandair

Fremgang for Icelandair

Nye Boeing-fly skal ruste Icelandair til vækst

Icelandair indtog Billund Lufthavn

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Formand: Billund viser vilje til at vokse butikken

Siden Kjeld Zacho Jørgensen i 2010 tiltrådte som chef i Billund Lufthavn er der skabt et samlet overskud på 180 mio. kroner, og det skyldes vilje til vækst, mener bestyrelsesformanden.

Billund: Første langdistancerute i 2019

Billund Lufthavn forventer at kunne præsentere den første langdistancerute med afgang i sommeren 2019. Der arbejdes med destinationer i USA, Asien og Mellemøsten.

Ryanair åbner Polen-rute fra Billund

Ryanair har annonceret sin syvende nye rute fra Danmark siden årsskiftet. Denne gang fra Billund til en polsk storby.

Ingen Boeing 737MAX til København i år

Norwegian vil introducere de nye Boeing 737MAX-fly på ruter fra Storbritannien, Irland og Norge. Der kommer ikke MAX-fly til København i år

Hæder til danske lufthavne

Både Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn høstede anerkendelse, da Skytrax tirsdag aften uddelte priser ved World Airport Awards i Amsterdam.

Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing forventes allerede næste år at gå igang med at designe en helt ny flytype, der skal kile sig ind mellem to af selskabets mest populære flytyper.