Boeing 747-400 prototype på museum

Delta har valgt at pensionere det legendariske Boeing 747-fly med tilnavnet Ship 6301. Flyet var prototypen på første Boeing 747-400 og blev leveret til Northwest Airlines i 1989.

Amerikanske Delta Air Lines skrev luftfartshistorie i sidste uge, da Boeing 747-400 flyet med tilnavnet Ship 6301 blev taget ud af drift.

Sidste flyvning fandt sted den 9. september som rutenummer DL836 fra Honolulu til Atlanta. Nu venter en klargøring til flyets sidste rejse, der skal tage det til Delta Flight Museum, hvor det vil blive tilgængeligt for besøgende fra begyndelsen af 2016.

Flyet er historisk, idet det er første Boeing 747-400 produceret til kommerciel drift. Det var rent faktisk Boeings prototype på flyet, som blev leveret til Northwest Airlines den 8. december 1989.

Efter 27 år i luften er flyet således klar til pension efter at have fløjet 113 mio. kilometer, hvilket svarer til 250 rejser fra jorden til månen.

De første Boeing 747-fly af typen 100 blev leveret til Pan American World Airways i 1970. Dengang var det enestående luksus med spiraltrappe op til første sal og en fritstående pianobar.

Da Boeing 747-400´eren så dagens lys var det med et nyt glas-cockpit, brændstoftanke i flyets haleparti samt nyt interior og forbedrede og mere avancerede motorer.

Rummelig og hurtig
Delta Air Lines – der i slutningen af 2008 fusionerede med Northwest Airlines – har planer om at pensionere de resterende 12 Boeing 747-fly i flåden inden udgangen af 2017.

747´erne benyttes primært på stillehavsruterne til Asien, og der er behov for mindre langdistancefly at typen Boeing 777 for at kunne skabe større fleksibilitet i rutenetværket.

At Deltas ældste Boeing 747-fly med registreringen N661US var blevet en aldrende dame med 27 år på bagen, kan man også se af de seneste års hændelser, hvor flyet havde nogle alderssygdomme.

Den 25. november 2008 måtte NW002 fra Manila til Tokyo vende om, da Boeing 747-flyet ikke kunne justere flaps. Den 27. maj 2011 måtte flyet som DL283 vende om på vej fra Los Angeles til Tokyo. Denne gang var det problemer med landingsstellet, der var årsagen til returneringen. Endelig var flyet den 23. oktober 2011 som DL275på vej fra Detroit til Tokyo, da piloterne måtte lukke en motor ned og vende tilbage til afgangslufthavnen.

Det er med vemod, at Deltas Boeing 747-chefpilot Steve Hanlon må tage afsked med det fly, som han har givet kælenavnet “hvalen“.

“Selv om det var så stort som en hval, var det overraskende let at manøvrere og samtidig hurtigt, når det cruisede med en hastighed på 0,86 mach (ca. 1.050 km/t, red.) med tæt ved 400 passagerer om bord.“