Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing forventes allerede næste år at gå igang med at designe en helt ny flytype, der skal kile sig ind mellem to af selskabets mest populære flytyper.

Kun få år efter at Boeing introducerede Boeing 787 Dreamliner, så er den store amerikanske flyproducent allerede i gang med at tale med flyselskaber og leasingfirmaer om endnu en helt ny flytype. Nemlig et Boeing 797-fly. Det bekræfter kilder overfor Seattle Times, der qua placeringen af Boeings civile flyproduktion i netop Seattle er en særdeles velinformeret avis, når det kommer til Boeings gøren og laden.

Tanken er at Boeing 797 skal være et widebody-fly, der kiler sig ind mellem den største version af Boeing 737 og den mindste version af Boeing 787. Det vil sige i omegnen af 230-250 sæder.

Flyet vil sandsynligvis først blive sat i drift i 2025, men allerede næste år forventes Boeing formelt at indlede udviklingsarbejdet. Det oplyser flere kilder i flyfinansieringsmarkedet til Seattle Times.

Den helt store skala
Lige nu er Boeing 737-900 den største model af Boeing 737, men Boeing er ved at varme op under flyselskaberne for at få dem til at købe den kommende lange -10 udgave af Boeing 737MAX, der er den helt nye generation af Boeing 737-fly. De første MAX-fly leveres til Norwegian i maj.

MAX-flyene kan flyve længere end de nuværende versioner af Boeing 737, og derfor har Norwegian blandt andet planer om at anvende sine MAX-8 fly på ruter over Atlanterhavet mellem Europa og USA’s østkyst. Men så er rækkevidden heller ikke længere. Vil man flyve længere, så skal man indenfor Boeing-familien op i Boeing 787 Dreamliner, hvor 787-8 typisk tager fra 250 passagerer og opefter.

For Norwegians vedkommende har man planer om 189 sæder i Boeing 737MAX-flyene og har i dag 290 sæder i Boeing 787-8 flyene. Derfor kunne et Boeing 797-fly med omkring 230 – 250 sæder godt passe ind hos et selskab, der har ambitioner om at flyve interkontinentalt i den helt store skala.

Og det er Norwegian ikke alene om. Stadig flere lavprisselskaber har langdistanceambitioner og det kan være med til at gøre Boeing 797 relevant.

Ikke den store succes
Hos Airbus peger salgsdirektør John Leahy imidlertid på, at små widebody-fly som Airbus A310 og Boeing 767-200 ikke blev den store succes. Operationsomkostningerne for de ”brede fly” med store motorer var simpelthen for store i forhold til billetindtægterne fra det forholdsvis lille antal passagerer, som flyene kunne medbringe.

I Airbus-lejren sætter man indtil videre i stedet sin lid til ”single aisle”-flyene med Airbus A321neo i rollen som førsteudfordrer til en måske kommende Boeing 797.

 

 

Relaterede artikler:

A321 bliver det nye vækstlokomotiv for Airbus

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer

Airbus A321 i langdistanceversion

x

Læs Også

Paris Air Show dag 2: Airbus forsøgte at svare igen

På andendagen af Paris Air Show kom der lidt gang i ordrerne hos Airbus, men Boeing og MAX-serien sidder stadig tungt på showet.

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Ryanair er lun på den største Boeing MAX

Ryanair forventes at placere en stor ordre på den nye store variant i Boeing 737 MAX-serien, som Boeing officielt lancerer i Paris i næste uge.

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Norwegian får først sit første Boeing 737MAX-fly i slutningen af juni. Det påvirker opstarten af 12 nye USA-ruter.

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian vil ansætte 200 medarbejdere på sin nye langdistancebase i Rom, hvorfra selskabet vil flyve til tre USA-destinationer.