Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing forventes allerede næste år at gå igang med at designe en helt ny flytype, der skal kile sig ind mellem to af selskabets mest populære flytyper.

Kun få år efter at Boeing introducerede Boeing 787 Dreamliner, så er den store amerikanske flyproducent allerede i gang med at tale med flyselskaber og leasingfirmaer om endnu en helt ny flytype. Nemlig et Boeing 797-fly. Det bekræfter kilder overfor Seattle Times, der qua placeringen af Boeings civile flyproduktion i netop Seattle er en særdeles velinformeret avis, når det kommer til Boeings gøren og laden.

Tanken er at Boeing 797 skal være et widebody-fly, der kiler sig ind mellem den største version af Boeing 737 og den mindste version af Boeing 787. Det vil sige i omegnen af 230-250 sæder.

Flyet vil sandsynligvis først blive sat i drift i 2025, men allerede næste år forventes Boeing formelt at indlede udviklingsarbejdet. Det oplyser flere kilder i flyfinansieringsmarkedet til Seattle Times.

Den helt store skala
Lige nu er Boeing 737-900 den største model af Boeing 737, men Boeing er ved at varme op under flyselskaberne for at få dem til at købe den kommende lange -10 udgave af Boeing 737MAX, der er den helt nye generation af Boeing 737-fly. De første MAX-fly leveres til Norwegian i maj.

MAX-flyene kan flyve længere end de nuværende versioner af Boeing 737, og derfor har Norwegian blandt andet planer om at anvende sine MAX-8 fly på ruter over Atlanterhavet mellem Europa og USA’s østkyst. Men så er rækkevidden heller ikke længere. Vil man flyve længere, så skal man indenfor Boeing-familien op i Boeing 787 Dreamliner, hvor 787-8 typisk tager fra 250 passagerer og opefter.

For Norwegians vedkommende har man planer om 189 sæder i Boeing 737MAX-flyene og har i dag 290 sæder i Boeing 787-8 flyene. Derfor kunne et Boeing 797-fly med omkring 230 – 250 sæder godt passe ind hos et selskab, der har ambitioner om at flyve interkontinentalt i den helt store skala.

Og det er Norwegian ikke alene om. Stadig flere lavprisselskaber har langdistanceambitioner og det kan være med til at gøre Boeing 797 relevant.

Ikke den store succes
Hos Airbus peger salgsdirektør John Leahy imidlertid på, at små widebody-fly som Airbus A310 og Boeing 767-200 ikke blev den store succes. Operationsomkostningerne for de ”brede fly” med store motorer var simpelthen for store i forhold til billetindtægterne fra det forholdsvis lille antal passagerer, som flyene kunne medbringe.

I Airbus-lejren sætter man indtil videre i stedet sin lid til ”single aisle”-flyene med Airbus A321neo i rollen som førsteudfordrer til en måske kommende Boeing 797.

 

 

Relaterede artikler:

A321 bliver det nye vækstlokomotiv for Airbus

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer

Airbus A321 i langdistanceversion

x

Læs Også

Atmosfæriske forstyrrelser skabte røglugt i SAS-fly

Piloterne på et Boeing 737-800-fly fra SAS registrerede en lugt af røg i cockpittet, og årsagen var formentlig den tropiske orkan Ophelia.

Største Dreamliner-fly nogensinde er færdigsamlet

Den amerikanske flyproducent Boeing har netop færdigsamlet 787-10 Dreamliner, der bliver den hidtil største type af den supermoderne flytype.

Rolling Stones i CPH med all-First Class-fly

Rolling Stones er i øjeblikket på Europa-turné, og rocklegenderne ankom til Københavns Lufthavn i et chartret Boeing 767-fly, der blev brugt af Guns N´Roses tidligere på året.

Markerer europæisk Dreamliner-herredømme

British Airways får i dag selskabets Dreamliner nummer 25, mens Norwegian vil nå op på 21 eksemplarer af drømmeflyet inden årets udgang.

Kæmpe Dreamliner-ordre på vej

Boeing er tæt på gigantisk ordre fra Turkish Airlines på 40 787-9 Dreamliner-fly, men Airbus A350-900 kan også være interessant for den tyrkiske operatør.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.