Boeing får skylden for kortslutning af Dreamliner-batteri

Manglende test hos Boeing kan ifølge de japanske myndigheder være forklaringen på kortslutning i batteri på japansk Dreamliner i januar 2013. Episoden udløste globalt flyveforbud i mere end tre måneder.

Det kan meget vel have været Boeing selv, der var skyld i, at mere end 50 Boeing 787 Dreamliner-fly verden over fik flyveforbud i mere end tre måneder sidste år. Det vurderer de japanske havarimyndigheder, Japan Transport Safety Board (JTSB), i deres endelige rapport om den hændelse med et japansk Dreamliner-fly, som udløste udstedelsen af flyveforbuddet til alle Boeing 787’ere i drift verden over.

Hændelsen indtraf den 15. januar 2013, da der som følge af en kortslutning opstod røgudvikling fra lithium-ion batterierne ombord på et Boeing 787 Dreamliner-fly fra japanske ANA under en indenrigsflyvning. Den kom få dage efter at der udbrød brand i batterierne ombord på et Boeing 787 Dreamliner-fly fra Japan Airlines, da flyet stod parkeret i Bostons Logan-lufthavn. De to hændelser fik luftfartsmyndigheder over hele verden til at trække i nødbremsen og beordre alle Dreamlinere sat på jorden.

Blev undervurderet
De japanske myndigheder har ikke været i stand til med fuldstændig sikkerhed at fastslå årsagen til kortslutningen. Men de peger i deres 115-sider lange rapport på, at Boeing sandsynligvis ikke havde testet batterierne i tilstrækkelig grad. Boeing havde testet batterierne enkeltvis uden at se på muligheden for at en kortslutning i ét batteri kunne sprede til andre batterier. Dreamliner-flyene er udstyret med 12 lithium-ion battericeller, der er placeret i grupper af seks batterier to steder i flyet.

“Den test der er udført i udviklingsfasen simulerede ikke på passende vis konfigurationen i flyet, og virkningerne af den interne kortslutning blev undervurderet,“ skriver JTSB i sin rapport.

Simulerer egentlig flyvning
Hos Boeing peger man på, at batterierne er blevet testet i overensstemmelse med reglerne på daværende tidspunkt.

”På det tidspunkt var det branchestandard at gennemføre sådanne tests med et elektrisk isoleret batteri. Disse standarder er uændret i dag,” siger en Boeing-talsmand i Tokyo til nyhedsbureauet Reuters.

Rapporten fra JTSB peger også på andre mulige faktorer, som kan have været medvirkende til hændelsen. Det er kold vinterluft, der kan beskadiget battericellerne, og ledningerne hen til batterierne.

Japanerne anbefaler, at de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Authority, skal give flyproducenter og producenter af udstyr til fly ordre til at lave tests, der simulerer den egentlige flyvning.