Boeing lejer hangar i CPH

Den amerikanske flyproducent Boeing har lejet sig ind i Københavns Lufthavns største hangar med henblik på at etablere et vedligeholdelsescenter.

Der kan være nye flymekaniker-jobs på vej i Københavns Lufthavn i den nærmeste fremtid. Den amerikanske flyproducent Boeing har nemlig lejet sig ind i Hangar 243 i lufthavnens sydlige del med henblik på at etablere et Boeing Gold Care-vedligeholdelsescenter.

Tanken er at en såkaldt MRO-partner skal drive vedligeholdelsescenteret. MRO står for ”Maintenance Repair og Overhaul. Gold Care er et særligt program, hvor Boeing sammen med MRO-partneren står for al service på et selskabs fly. Kun den såkaldte line maintenance, altså inspektion af flyene ved gates, indgår ikke i Gold Care-programmet.

Norwegian har eksempelvis indgået en Gold Care-aftale med Boeing og MRO-firmaet Nayak vedrørende Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly. Derfor etablerede Nayak sidste år et Gold Care-vedligeholdelsescenter i Oslo Gardermoen Lufthavn.

Gold Care-programmet er oprindeligt udviklet til Boeing 787, men omfatter i dag også Boeing 737NG og Boeing 747-400. Boeing arbejder på at kunne tilbyde Gold Care til flyselskaber med Boeing 777 og Boeing 747-8 fly.

Hvilken MRO-partner der kommer til at rykke ind i hangaren og drive Gold Care-centeret er endnu ikke afgjort. Foruden Nayak så er MRO-firmaer som Monarch Aircraft Engineering og FL Technics også Boeing Gold Care-partnere.

Lufthavnens største
Hangar 243 er Københavns Lufthavns største hangar og er med sine 12.000 kvadratmeter i stand til at betjene 3 store widebody-fly samtidig. Hangaren ligger i sydområdet af Københavns Lufthavn og er ejet af ejendomsmilliardæren Mikael Goldschmidt. Den blev oprindeligt opført af Tjæreborg Rejsers stifter, Eilif Krogager, til at servicere hans flyselskab Sterling Airways.

Boeing og MRO-partneren kommer til at dele hangaren med det A.P. Møller – Mærsk-ejede danske fragtflyselskab Star Air, der har hovedkontor i hangaren, men primært opererer ud af lufthavnen i Køln i Tyskland.