Bombardier vil udfordre Boeing og Airbus

Den canadiske flyproducent Bombardier har luftet muligheden for at lancere en større variant af sin nye CSerie, der vil bryde Boeing og Airbus’ duopol på 180-sædersmarkedet.

Canadiske Bombardier gav for nylig en flig af næring til spekulationerne om, hvorvidt flyproducenten vil lancere en endnu større variant af sin nye flytype, CSerie (CS), der forventes leveret til første kunde, Swiss, næste år.

Ifølge Reuters skal Bombardiers direktør for CSerien, Rob Dewar, have luftet muligheden for at lancere en større udgave af CSerien, hvis største variant i dag tæller 160 sæder.

”Det er en mulighed, ja,” lød Rob Dewars svar, på spørgsmålet om en mulig CS500 med flere sæder end den nuværende CS300.

”Platformen har kapaciteten til et større fly.”, tilføjede han.

En større udgave af CSerien med op til 180 sæder vil træde direkte ind i konkurrencen med Boeings 189-sæders 737-800 og Airbus’ 180-sæders A320, der er de to producenters absolutte bestsellere og markedsledere for store mellemdistance-fly.

Sløvt salg
Canadiske Bombardier har måttet sande, at det går trægt med at tiltrække kunder til den nydesignede flytype CSerie. I 2015 har flyproducenten ikke modtaget en eneste ordre. Målet er ellers 300 ordrer inden første levering, og endnu mangler der 57 for at nå det mål.

Værst står det til med den mindste variant af CSerien, CS100, der kun har tiltrukket 53 bestillinger, imens det noget større CS300 har modtaget 190 bestillinger.

Noget kunne på den baggrund tyde på, at Bombardier har set en sammenhæng mellem flyets størrelse og efterspørgslen. Flyproducenten har allerede en gang opjusteret kapaciteten på den store variant CS300, så denne for at imødekomme efterspørgslen nu tilbydes med 160 sæder.

En tredje variant
Men Rob Dewar er endnu kølig på idéen om at tage skridtet fuldt ud og gå ind på Boeing og Airbus’ duopol for de store mellemdistance-fly.

”Vi oplever efterspørgsel på større fly, men vi giver det samme svar som hidtil, vi er fokuseret på CS100 og CS300,” fastslog Rob Dewar.

En eventuel lancering af en CS500 med op til 180 sæder vil blive den tredje variant af Bombardiers nye flytype, der forventes at modtage sin endelige certificering i efteråret 2015.

Foruden Swiss er finder man også AirBaltic og Malmö Aviation blandt kunderne til Bombardiers nye CSerie. Ingen af selskaberne har dog planer om at indrette sine CS300 med mere end 145 sæder, imens AirBaltic indsætter 148 sæder.

Billede: Bombardier viste på dette års Paris Airshow CSerien frem for offentligheden. Swiss er blandt kunderne til det nye fly, som her ses i din mindste variant CS100. Foto: Andreas Krog