Brændstoftillæg overstiger billetprisen

Med de nye forhøjelser af brændstoftillægget er der igen eksempler på, at brændstofafgiften er højere end flybillettens grundpris. På en returflyvning til Paris med SAS udgør skatter, afgifter og tillæg omkring 90 procent af billettens totale pris.

Med de seneste forhøjelser af luftfartsselskabernes brændstoftillæg forekommer der ofte groteske eksempler, når man forsøger at specificere den billetpris, som kunderne betaler for.

Den hårde konkurrence mellem luftfartsselskaberne presser priserne så langt ned, at selv billettens grundpris ofte er væsentligt mindre end de skatter, afgifter og gebyrer, der pålægges.

Et af eksemplerne er ruten fra København til Paris, hvor Air France, SAS og easyJet flyver i konkurrence. Samlet er der 10 daglige afgange på ruten fordelt med fem hos Air France, fire afgange med SAS og én daglig afgang fra lavprisflyselskabet easyJet, der etablerede sig på ruten den 10. september sidste år.

Billigste returbillet med SAS på Economy Class med afrejse i marts måned er p.t. 794 danske kroner på ruten mellem København og Paris. På en billet med afrejse den 1. marts kl. 15.20 fra København og retur den 3. marts kl. 07.00 fra Paris har billetprisen på 794 kroner følgende sammensætning:

• Brændstof- og sikkerhedstillæg, 328 kroner
• Passagerafgift I, 146 kroner
• Passagerafgift II, 76 kroner
• Lufthavnsskat, 126 kroner
• Salgstillæg, 30 kroner
• Solidarity tax, 8 kroner

Det betyder, at skatter, afgifter og tillæg samlet udgør 714 kroner af en samlet billetpris på 794 kroner. Dermed skulle der være 80 kroner tilbage til SAS til produktion af flysædet retur til Paris.

Men det forholder sig en smule anderledes, idet brændstof- og sikkerhedstillægget går til omkostningsdækning i selskabet og således ikke skal afleveres til tredjepart. Men uanset dette er det umuligt for et selskab som SAS at kunne skabe overskud på en økonomiklassepassager, der betaler 400 kroner for en returflyvning til Paris (inklusive dækning af brændstofomkostninger).

Lavprisflyselskaberne har derimod mulighed for at få flere penge i kassen pr. passagergennem bagage- og sædereserveringstillæg, men dette er SAS afskåret fra på Economy Class som følge af selskabets salgs- og distributionspolitik, der foreskriver totalpriser.

Foto: Brændstoftillæg udgør på en returflyvning med SAS til Paris mere end, hvad der betales for selv flyvningen.