• Reklameposter for rejse til København fra ca 1955. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Jim Davis er alene et besøg værd. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • First Class Cabin - der mangler ikke på noget. Her kan man se gæstesædet. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • First Class Cabin - der mangler ikke på noget. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Leg mærke til hvem billetten er udstedt til. Nederst til højre. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Rejsen til Durban var en længer afhandling inkluderet 13 overnatninger. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Uniformer fra alle tidsperioder. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • En av de mange modeller af BA's flåde op i gennem den 97-årige historie. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • En av de mange modeller af BA's flåde op i gennem den 97-årige historie. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Sæder fra alle klasser kan ses og prøves. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Menu på fransk fra flyvning til New York. De håndskrevne notater er fra den gang CEO i BA. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

British Airways fra 1919 til First Class Cabin

Har man lyst til et tilbageblik i British Airways´ historie, eller prøve en First Class-kabine, så findes der et sted 10 minutter fra London-Heathrow.

(LONDON) I British Airways (BA) hovedkvarter i Waterside, små 10 minutter fra London-Heathrow findes der et lille museum. BA Heritage Center er det fulde navn, men de frivillige der arbejder der, kalder det blot Speedbird Center opkaldt efter logoet på halen af Imperial Airways-flyene, der senere blev til B.O.A.C., som også har givet navn til gaden bygningen ligger i.

En guldmine for flyinteresserede
Museet spænder over 97 år, fra BA’s forløber ”Aircraft Transport and Travel Limited” udførte sin første flyvning fra London til Paris, og frem til de seneste Dreamliner-fly BA har sat i drift. Billedmaterialet er enormt, og dækker over såvel historiske billeder til reklameplakater for rejser til København, Oslo eller de fjerneste kolonier fra imperiets storhedstid. Netop det britiske imperium var en af grundstenene til at oprette et britisk flyselskab, da myndighederne dengang ønskede at forbinde Storbritannien med kolonierne.

En av de mange modeller af BA's flåde op i gennem den 97-årige historie. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

En av de mange modeller af BA’s flåde op i gennem den 97-årige historie. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Også er der Jim
Jim Davis er vært for CHECK-IN.dk under vores besøg. Jim har vært i BA’s tjeneste i 50 år. Han er nu pensioneret, men er en af de frivillige der driver museet. I 1966 startede han sin karriere i BA – dengang som billetsælger i en bod på Regent Street i London. I datiden solgte man billetter i boden side om side med aviskiosken, og længe før internet og mobil-app’er tog over som salgskanaler. Efter billetboden arbejdede han videre i administrative stillinger, inden han afsluttede i kundeservice. Jim alene er et besøg værd. Det Jim ikke kender af historier, anekdoter og livlige fortællinger om BA, er ikke værd at vide.

Dronningens billet
Modeller af de fleste fly i BA’s flåde op igennem tiderne står udstillet – store som små. Fra propelfly til Concorde og Airbus A380. Det samme gør uniformer fra en svunden tidsalder, og op til dagens. Billedmaterialet er enormt, og Jim viser gladelig frem, mens han fortæller sine historier. En af de ting han med stolthed viser frem er en original håndskreven billet udstedt 19. november 1953. Rejsen er fra London til Montego Bay på Jamaica fire dage senere. Billetten viser ingen pris, ud over at det er tale om en ”contract rate”. Det man nok mest lægger mærke til er passagerens navn – H. M. Queen Elisabeth II.

13 dages rejse – en vej
En anden kuriositet er tidstabellen fra februar 1938 for rejsen fra London til Durban i Sydafrika. Ikke mindre end 13 dage tog rejsen – hver vej. Selv om billetten var ret dyr målt i den tids pengeværdi – i omegnen af £200 – så inkluderede prisen overnatning på hoteller i St. Nazire – Marseilles – Rom – Athen – Alexandria – Luxor – Kkartoum – Malakal – Kisumu – Mombasa – Dar-Es-Salam – Beira og endelig Durban. Inkluderet i billetprisen var også 100 kg baggage.

Trænger man til et fif til aftensmaden, kan man også blot kaste et blik på menuen fra 1951 – den gang der kun var en klasse – luksusklasse. Selv om selskabet altid har været britisk, er menuen på fransk. Måske kunne en ”Le petit homard” eller ”le tornedos rossini” friste fra syv retters menuen på vejen til New York.

Haleroret designet af den danske kunster Per Arnoldi i 1997.

Haleroret designet af den danske kunstner Per Arnoldi i 1997.

“Fly to Copenhagen”
Ud over de mange historiske billeder har museet også en stor samling af reklame-plakater. Fra 1930 til sidst i 60’erne var dette den foretrukne markedsføringskanal for BA – som i store dele af den periode hed British European Airlines (BEA) og British Overseas Airways Coorperation (B.O.A.C). British Airways som vi kender det i dag blev formet i 1974, da de to selskaber blev slået sammen.
I samlingen findes der en række reklame-plakater for rejser til København og Oslo, New York samt eksotiske øer i Caribien.

Når vi taler om Danmark, kan museet også vise billeder frem af de mange specialdesignede haleror fra 90’erne, hvoraf et Boeing 747-400 haleror var designet af danske Per Arnoldi, og kom i brug i 1997.

First Class Cabin
Det måske største blikfang man ser, når man kommer ind i museet, er de mange flysæder. Alle nuværende sæder som BA benytter er udstillet, og gæster er velkomne til at prøvesidde. Economy class, Club Europe, Club World, og ikke mindst BA’s First Class Cabin. Med tanke på, at prisen for at producere en sådan kabine ligger på den gode side af 1,5 millioner kroner, er det ret imponerende, at kunne få lov til, at få et indblik i dette. Elektronisk styret sæde – og seng – med massage. Elektronisk styrede gardiner der kan indstilles til at åbnes, når solen står op. Garderobeskab, konferencebord og gæstesæde. Der er ikke sparet på noget, og komforten er upåklagelig.

Aftale tid
Museet er ikke åbent for offentligheden uden aftale. BA benytter museet dels internt i oplæring af nyt personale, men også gæster kan få adgang. Som privatperson kan man kontakte museet via BA’s hjemmeside, og lave en aftale. BA’s hovedkontor ligger små 10 minutter fra Heathrow, og i invitationen man modtager efter at have aftalt besøgstid, ligger billetter til BA’s interne busser til hovedkvarteret fra London-Heathrow Terminal 5. Måske er man så heldig, at det er Jim der tager imod.

x

Læs Også

Analytiker: IAG mere oplagt SAS-køber end Lufthansa

Et Lufthansa-køb af SAS har ikke de sidste 12 år været så usandsynligt som nu, vurderer analytiker, der til gengæld ser IAG som oplagt køber.

Et lille eventyr i København

ANMELDELSE: Eventyr-loungen i CPH er som at komme ind i et lille eventyr. Plantebesatte vægge og byens bedste udsigt skaber rammerne omkring en rigtig vellykket lounge.

SAS sælger “slots” for at betale kartelbøde

SAS blev for 10 dage siden pålagt at betale en kartelbøde på 525 mio. kroner til EU-Kommissionen, og nu har SAS skaffet pengene ved at sælge to slot-par i Heathrow Airport.

Airbus A380 fra Gatwick til Heathrow

Det tog 16 minutter for et stort A380-800 fly fra Etihad Airways at flyve fra Gatwick Airport til Heathrow Airport.

Indfører Business Class på indenrigsflyvninger

Fra den 1. april vil British Airways tilbyde Club Europe og Euro Traveller på selskabets indenrigsruter i Storbritannien og Irland.

Til London med forsinkelse og på bageste række

ANMELDELSE: En 45 minutters forsinkelse på en to timers flyvning, sen betjening, udsolgt catering og et sæde på bageste række i British Airways A320-flyet, giver ikke topkarakter.