British Airways overtager rute fra Sun-Air

Fra den 8. maj vil BA CityFlyer selv flyve mellem London City og Hamborg, hvorfor danske Sun-Air bliver nødt til at trække sig. Sun-Air har betjent ruten siden oktober 2014.

Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia, der flyver i et franchiseaftale med British Airways, åbnede i slutningen af oktober 2014 en rute fra Hamborg til London City Airport.

Ruten har været betjent 11 gange om ugen med Dornier 328-fly, der har plads til 32 passagerer. Sun-Air har tilsyneladende overbevist “storebroderen” i London om, at ruten er bæredygtig, for British Airways har besluttet at lade datterselskabet BA CityFlyer flyve på ruten med virkning fra den 8. maj. Herefter er Sun-Air nødt til at trække sig.

BA CityFlyer vil tilbyde tre returflyvninger på hverdage i modsætning til i dag, hvor Sun-Air flyver to gange dagligt i hver retning. Der indsættes et 50-sæders Saab 2000 fly fra britiske Eastern Airways, der fremover skal operere ruten på vegne af BA CityFlyer.

“Markedet har efterspurgt mere kapacitet, og det har vi ikke kunnet tilbyde med vores Dornier-fly (32 sæder, red.), og derfor vil BA CityFlyer selv flyve på ruten, mens vi stopper. Vi kigger dog i øjeblikket på noget andet, hvor vi skal flyve ind til London City, men det er ikke helt på plads endnu,” siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air til CHECK-IN.dk.

Nye ruter til Berlin og Hamborg
Opgraderingen af ruten mellem London City og Hamborg er et led i en større satsning på tyske destinationer fra den bynære lufthavn i den britiske hovedstad.

Udover selv at etablere sig på ruten til Hamborg, vil BA CityFlyer fra den 19. juni flyve 16 gange om ugen mellem London City og Berlin-Tegel. Det bliver første gang nogensinde, at British Airways flyver fra London City Airport til Berlin.

Denne rute betjenes af et Embraer E190-jetfly med plads til 98 passagerer, og dette fly vil BA CityFlyer selv operere. Det bliver det 20. fly af typen Embraer E190, der får base i London City Airport.

“Tyskland er et meget vigtigt marked for os, og de nye ruter til Berlin og Hamborg vil give både forretnings- og fritidsrejsende et meget bredere udvalg af destinationer og godt tilpasset tidtabel,” siger Luke Hayhoe, der er direktør for British Airways´ aktiviteter i London City Airport.

 

x

Læs Også

C-serie fly nonstop over Atlanten

Et af Bombardiers nye C-serie fly tog en direkte tur over Atlanten som led i arbejdet med at få lov til at bruge flyet i London City-lufthavnen.

Sun-Air reddede Lars Løkkes besøg hos paven

Da Flyvevåbnets Challenger-jet fik tekniske problemer, måtte Sun-Air træde til, og Billund-selskabet bragte statsministeren frem til et lettere forsinket besøg i Vatikanet.

Lars Larsen havde flyskræk – nu er han medejer af privatjet

Købmand og mangemilliardær Lars Larsen købte i slutningen af 2016 halvdelen af en privatjet sammen med Billund-selskabet Sun-Air of Scandinavia.

Indfører Business Class på indenrigsflyvninger

Fra den 1. april vil British Airways tilbyde Club Europe og Euro Traveller på selskabets indenrigsruter i Storbritannien og Irland.

Til London med forsinkelse og på bageste række

ANMELDELSE: En 45 minutters forsinkelse på en to timers flyvning, sen betjening, udsolgt catering og et sæde på bageste række i British Airways A320-flyet, giver ikke topkarakter.

Sun-Air på vej til USA

Danske Sun-Air er ved at etablere sig i USA. Selskabet leverede et regnskab for 2015/2016, der ikke just bringer jubel hos ejeren.