Den usædvanlige flyvning på BA007 den 7. juli. (Grafik: Flightradar24.com)

British Airways tavs om mystisk flyvning

Et Boeing 777-fly fra British Airways vendte om seks timer inde i en flyvning til Tokyo og fløj seks timer tilbage igen til London.

Hvis man planlægger at flyve fra London-Heathrow til Tokyo´s Haneda-lufthavn på British Airways rutenummer BA007, er der udsigt til en flyvetid på 11 timer og 30 minutter samt en distance på 10.000 kilometer, der skal tilbagelægges.

Sådan var det også sidste fredag, da det 299 sæder store Boeing 777-300 fly fra British forlod Heathrow med kurs mod den japanske storlufthavn ved Tokyo. Passagererne var da også i luften i 11 timer og 45 minutter, men da hjulene blev sat jorden igen, var det tilbage i Heathrow Airport. Det var ifølge British Airways sket som følge af “en mindre teknisk fejl”, skriver Aviation Herald.

Radardata visualiseret på Flightradar24.com viser, at flyet oprindeligt havde planlagt en rute op gennem Norge og derfra videre på en nordlig polarrute. Over Norge drejede flyet pludselig mod øst og begav sig ind på en noget sydligere rute. I luftrummet over Finland tæt ved den russiske grænse begyndte flyet at cirkle i en venteposition, inden det forsatte ind over Rusland. I en højde på 35.000 fod (10.668 meter, red.) og i en position 185 kilometer sydvest for Igarka i Sibirien, vendte flyet om. På det tidspunkt var man seks timer og tre minutter inde i flyvningen og omkring halvvejs på flyveturen.

Forkert flyveplan
Efter flyet vendte om, gik det ned i en højde på 34.000 fod (10.363 meter, red.) og satte kursen direkte mod London. Her landede flyet 11 timer og 45 minutter efter oprindelig afgang.

Boeing 777-300 fra British Airways. (Foto: Aeroprints.com)

Boeing 777-300 fra British Airways. (Foto: Aeroprints.com)

Efter ankomsten til London blev passagererne sendt på hotel og ombooket til næste dags flyvning til Tokyo, der blev gennemført i henhold til tidtabellen. En passager har ifølge Aviation Herald forklaret, at besætningen fortalte, at piloterne havde fået en forkert flyveplan. Flyet var der tilsyneladende ikke noget i vejen med, for 12 timer efter, at det var vendt tilbage til Heathrow Lufthavn, satte det kursen østpå på en flyvning til San Francisco.

Erfarne piloter diskuterer livligt i forskellige debatfora, hvad der kan være sket undervejs. Forklaringen om en forkert flyveplan og valget af den noget sydligere rute kan have haft indflydelse på brændstofreserven samt hviletidskravene til besætningen. Ventepositionen over Finland kan forklares med, at de russiske myndigheder først skulle godkende den nye flyveplan, før det var muligt at krydse grænsen. Men der er ingen svar på, hvorfor piloterne besluttede at vende om så langt inde i flyvningen. En landing i en russisk lufthavn undervejs for at vente på et ny besætning, var tilsyneladende ikke særligt tillokkende.

Med en estimeret pris på 100.000 kroner per time i luften, vurderes turen at have kostet British Airways omkring 1,2 mio. kroner. Hertil kommer omkostningerne til måltider og overnatning for passagererne.

 

Relaterede artikler:

Boeing 747 landede uden hovedlandingsstel

Fly med 11 syge besætningsmedlemmer

Mistænkelig lugt i British Airways-fly

Måtte sikkerhedslande to gange på en uge

Mystik om årsag til British Airways-uheld