British Airways tester NDC-bookinger

Siden IATA i 2012 lancerede NDC-programmet har fem flyselskaber testet produktet. Nu er turen kommet til British Airways og det skandinaviske marked.

New Distribution Capability (NDC) har siden 2012 været det nye buzz-word hos flyselskaber og erhvervsrejsebureauer.

NDC er skabt ved at flyselskaber, erhvervsrejsebureauer, GDS-selskaber, online rejsebureauer og rejseaktive virksomheder har sat sig ned for at vurdere, om den 25 år gamle infrastruktur med booking via GDS-selskaber er tidssvarende.

Teknologien har nemlig overhalet de eksisterende løsninger, idet rejsebureauer i dag kan få adgang fil flyselskabers produkter via såkaldte API-løsninger (Application Programming Interface, red.). Det betyder ret beset, at rejsebureauet får direkte adgang at søge efter priser og booke billetter på samme måde som det sker på flyselskabets hjemmeside eller via en GDS.

Fem flyselskaber har allerede kørt pilot-tests på de nye NDC-løsninger. Det er sket hos American Airlines, Air New Zealand, Swiss International Air Lines, China Southern Airlines samt Hainan Airlines.

Det er dog første gang, at mulighederne kan blive testet på det skandinaviske marked. British Airways færdigudviklede i januar tre API-løsninger, der netop er lanceret i markedet til udviklere hos rejsebureauer, GDS-selskaber og i nogle tilfælde også rejsesøgemaskiner.

Fire løsninger er blevet tilgængelige
Samlet 26 lande, og heriblandt Danmark, Norge og Sverige har været tilbudt at medvirke i de første pilotprojekter.

Her har udgangspunktet været at tilbyde tre API´er. Det første er Air Shopping, der viser ledig kapacitet og priser, mens det næste er Flight Price, der validerer prissætning og leverer betalingsmuligheder, mens Order Create er den tredje API, der vil færdiggøre bookingen med accept af betaling og udstedelse af flybillet.

Testen af disse tre API´er gået over forventning, og nu har British Airways allerede givet adgang til en fjerde API, der hedder Seat Avialibility.

“Seat Availability vil sætte udviklerne i stand til at tilgængelighed og pris for et af kunden foretrukket flysæde, ligesom der også kan vises et kabinelayout, så man kan se placeringen af toiletter, gange og køkkener, så kunderne kan tage beslutning om sædevalg på det rigtige grundlag,“ siger Ian Luck, der er chef for distributionsstrategi hos British Airways.

Han afslører samtidig, at næste API vil indeholde muligheden for at bestille ekstra bagage sammen med flybilletten.

Som NDC-testpilot får man ifølge British Airways adgang til mange fordele. British Airways mener, at rejsebureauerne vil kunne servicere kunderne bedre ved at kunne tilbyde tillægsydelser som seating og bagage i samme transaktion.

Man får også adgang til en prissøger, der finder den billigste billet +/- 3 dage i forhold til den forespurgte dato samt hurtigere og nemmere adgang til en lang række produkter og services. Endelig peger British Airways på, at rejsebureauerne kan påregne et fald i antallet af Agency Debit Memos (ADM, red.), som er en konstant irritationskilde hos rejsebureauerne.

Med NDC har rejsebureauer og flyselskaber taget hul på en ny epoke, hvor GDS´ernes rolle bliver redefineret, hvorfor det skal blive spændende at følge udviklingen af NDC-Programmet.