British Airways vil låne Qatar Airways-fly

British Airways vil gerne have nogle af de Qatar Airways-fly, som står på jorden på grund af nabolandenes blokade mod Qatar, til hjælp under kommende strejke.

En win-win situation. Det er hvad en opsigtsvækkende planlagt wet lease-aftale kan vise sig at være for British Airways og Qatar Airways.

British Airways står med stor sandsynlighed overfor en strejke blandt en mindre gruppe af kabineansatte. Dog så stor en gruppe, at British Airways får brug for at leje kapacitet ind fra andre selskaber, hvis selskabets fulde trafikprogram fortsat skal kunne afvikles.

Normalt ville British Airways gå til wet lease-operatører som Titan Airways, Smart Lynx, Smart Wings og danske Jet Time. Men det behøver selskabet ikke gøre denne gang. For nede i Mellemøsten – flere tusind kilometer fra British Airways’ store trafikknudepunkt i London Heathrow – står nemlig adskillige fly på jorden uden at have noget at lave, ligesom kabinepersonale og piloter.

Erstatte kapacitet
Det er nærmere bestemt i Doha i ørkenstaten Qatar, at man har adskillige fly og besætninger til overs. En blokade mod Qatar iværksat af Saudi-Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Bahrain og Egypten har nemlig betydet, at Qatar Airways midlertidigt har måtte lukke en lang række ruter til destinationer i nabolandene. I alt har Qatar Airways måtte reducere sin kapacitet med 18 procent.

Nu har British Airways så søgt de britiske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at lease ni Airbus A320-fly fra Qatar Airways ind i en periode på i første omgang to måneder. De skal erstatte den kapacitet, som British Airways ikke selv har som følge af strejken, som forventes at starte i starten af juli.

De to selskaber kender hinanden fra oneworld-alliancen, som British Airways var med til at stifte og som Qatar Airways har været medlem af siden november 2013. Desuden har Qatar Airways de senere år løbende købt små bidder af British Airways’ moderselskab, International Airlines Group, som flyselskabet fra det lille emirat ved Den Persiske Golf i dag ejer 20,01 procent af.

Hjælp uden for Europa
Flyselskaber i Europa hyrer hver dag kapacitet ind udefra på kortere eller længere kontrakter, hvis deres egne fly er ukampdygtige på grund af tekniske problemer, planlagt vedligehold eller strejker blandt medarbejderne. Det er dog usædvanligt at et europæisk flyselskab henter hjælp uden for Europa og i så stort omfang, som British Airways ønsker med hele ni fly. Og hvor selskaber fra EU-lande kan operere frit på tværs af EU-landene, så kræver det særlige tilladelser at hente ikke-EU-selskabers fly ind.

Udsigten til strejke har også fået British Airways til at aflyse rutenummer BA123 fra London-Heathrow til Doha fra den 1. til den 6. juli, samt BA122 fra Doha til Heathrow fra den 2. til og med den 7. juli. Det er den eneste rute, som British Airways på nuværende tidspunkt planlægger at lukke som følge af strejken.

“British Airways beklager denne ændring i vores kunders rejseplaner, hvilket er som følge af operationelle årsager. Det er muligt at ombooke eller få billetten refunderet i henhold til vores betingelser,” skriver British Airways i en meddelelse til salgskontorer og rejsebureauer.

British Airways flyver én gang dagligt på ruten, mens Qatar Airways flyver seks gange dagligt. Ved at aflyse lige netop Doha-flyvningerne og ombooke passagererne til Qatar Airways-afgangene, så giver British Airways en ekstra hjælpende hånd til Qatar Airways, der er hårdt ramt af nabolandenes vrede.

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways iværksætter plan B

Omveje og forsinkelser for Qatar Airways-fly

Qatar Airways indstiller 17 ruter

Diplomatisk krise kan tvinge Qatar Airways i knæ