Brussels Airlines-afsked med populære fly

En æra slutter, når det belgiske flyselskab Brussels Airlines i slutningen af oktober har sidste flyvning med AVRO RJ-flyene, som lagde grundstenen til selskabet.

Brussels Airlines-medarbejdere på rutenummer SN2720 fra Geneve til Bruxelles den 28. oktober får sig givetvis en lidt anderledes flyvning end sædvanligt.

Flyvningen bliver nemlig den absolut sidste med det firemotorede jetfly AVRO RJ, der indledte flyselskabets historie for 15 år siden, og ventes at blive markeret på den aktuelle flyvning.

AVRO RJ-flyene, der er produceret af British Aerospace, spillede en vigtig rolle hos Brussels Airlines fra den spæde begyndelse og var med til at drive væksten hos det belgiske flyselskab. Ved etableringen af selskabet for halvandet årti siden bestod flyflåden af i alt 32 AVRO-fly fordelt på 12 AVRO RJ100, 14 RJ85 samt seks Bae146, og alle fly blev erhvervet gennem Sabena-datterselskabet DAT (Delta Air Transport, red.)

500 belgiske piloter og 1.000 kabinemedlemmer har gennem årene begyndt deres karriere i luften på et AVRO-fly, og flere hundreder flymekanikere har løbende sørget for vedligeholdelsen af Brussels Airlines-flyene.

De mange medarbejdere har betjent omkring 31,5 mio. passagerer på flyselskabets europæiske ruter gennem den 15-årige historie med flytypen.

Afsked med tre AVRO-typer
Allerede i 2008 tog Brussels Airlines afsked med den sidste AVRO Bae146, og AVRO RJ85-flyene fulgte efter ved at forlade flåden i 2014. Og nu er turen således kommet til AVRO RJ100, der altså har sidste flyvning for Brussels Airlines i slutningen af oktober. Flyet med registrering OO-DWD lukker og slukker æraen med AVRO-fly, når det om morgenen den 28. oktober letter i retning mod Geneve og om aftenen vender tilbage til Bruxelles Lufthavn.

Det pågældende fly, OO-DWD, vil være en del af de daglige flyvninger hos Brussels Airlines indtil det sidste. Men har således en sidste mulighed for at flyve afsted med flyselskabets AVRO. Hver lørdag opererer flyet på ruten til Geneve, og på hverdage bruges flyet til regelmæssige adgange fra Bruxelles til Warszawa (afgang kl. 09.30), Basel (afgang kl. 16.06) samt København (afgang kl. 19.30).

Når AVRO-flyene er udfaset fra Brussels Airlines, består flyselskabets flåde af følgende: 32 af typerne Airbus A319 og A320, 10 Airbus A330, to Bombardier DH8-Q400 samt tre Sukhoi Superjet 100-95.

 

Relaterede artikler:

Brussels Airlines køber brugte langdistancefly

Billund-rute får russiske fly

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

x

Læs Også

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa har besluttet at købe de andre aktionærer ud af Brussels Airlines, der dermed kan integreres i Eurowings-konceptet. Det ønsker Lufthansa også SAS knyttet til.

Lufthansa: Indenrigsspor skaber ubalance

Det skaber ubalance at nogle flyselskaber skal betale og andre ikke skal betale for fast track-service i CPH's sikkerhedskontrol, lyder det fra Lufthansa Gruppen.

41 urolige flypassagerer smidt af fly til Alicante

I alt 41 passagerer blev sat af et rutefly til Alicante, efter at de havde skabt uro på vej fra gaten og ud til startbanen.

SAS kan komme til at hedde Scandinavianwings

Hvis Lufthansa på et tidspunkt overtager SAS, kan selskabet komme til at hedde Scandinavianwings. Det tyske flyselskab har allerede registreret de nødvendige internet-domæner.

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Lufthansa har ifølge Aviation Week fremskredne planer om at integrere Brussels Airlines i Eurowings-gruppen.

80 party-flyvninger til Bruxelles

Fra 64 lufthavne over hele verden er der i denne uge ankommet næsten 12.000 passagerer til Belgien med særlige party-flights fra Brussels Airlines.