Brussels Airlines A330-fly. (Foto: Brussels Airlines)

Brussels Airlines køber brugte langdistancefly

Syv brugte langdistancefly er på vej til Bruxelles Airlines, der samtidig kan sende op til 24 år gamle fly på pension.

Brussels Airlines, der er en del af Eurowings-enheden i Lufthansa-Gruppen, skal have nye langdistancefly. Således meddeler det belgiske flyselskab, at man i løbet af 2018 og 2019 vil modtage syv Airbus A330-300 fly, der skal erstatte de aldrende A330´ere, hvis leasingaftaler snart udløber.

I dag beskæftiger Brussels Airlines 10 A330-fly fordelt med seks A330-300, der har en gennemsnitsalder på 20,5 år samt fire A330-200, der er lidt over 18 år gamle. Det er syv af disse fly, der skal udfases, og der bliver angiveligt tale om de fem ældste A330-300´ere , der alle er mellem 22 og 24 år samt de to fly i 200-serien, der allerede har rundet 18 år.

De syv nye Airbus-fly er dog ikke splinternye. Det er derimod nyere fly, der tidligere har fløjet hos asiatiske flyselskaber. Fire af flyene kommer fra Cathay Pacific og tre fra Singapore Airlines, oplyser kilder tæt på selskabet.

I dag benytter Brussels Airlines flere forskellige motortyper til sine langdistancefly, men de nye fly vil blive leveret med Rolls Royce Trent 700-motorer. Denne motortype forbruger mindre brændstof og udleder mindre støj og CO2, og samtidig er den er allerede i brug hos flere andre flyselskaber i Lufthansa-Gruppen.

“Ud fra et kommercielt, økonomisk og operationelt synspunkt, er A330-300ceo det bedste fly for selskabets langdistanceruter – både for passagerer og fragt – som det ønsker at udvikle yderligere,” hedder det i en pressemeddelelse fra Brussels Airlines.

Nye kabiner
Brussels Airlines er endnu ikke klar til at afsløre detaljer om konfigurationen. Det ligger dog fast, at man fortsætter med det treklasses-koncept, der blev indført den 1. juli sidste år, hvor 32 Economy Plus-sæder blev installeret i kabinerne. Til gengæld bliver der tale om helt nye kabiner, der skal kunne tilbyde den højeste komfort i alle tre serviceklasser.

A330-flyene benyttes på Brussels Airlines´ interkontinentale ruter til 15 destinationer i Afrika, til Mumbai i Indien samt til de tre nordamerikanske destinationer, henholdsvis New York-JFK, Washington-Dulles og Toronto.

Flådefornyelsen starter i 2018 og vil fortsætte i 2019. Når de syv nye fly er leveret, vil Brussels Airlines ikke alene have en yngre flåde, men også en mere effektiv flåde, der vil kunne tilbyde større komfort til passagererne end i dag, skriver selskabet.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Brussels Airlines åbner rute til Mumbai

Langdistancevækst hos Brussels Airlines

Brussels styrker Afrika-dominans

Brussels Airlines åbner rute til New York

 

x

Læs Også

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

For bare tre måneder havde den russiske SSJ100-flytype problemer med tegn på metaltræthed. Nu indsættes flytypen mellem København og Bruxelles.

Lavprisflyselskab indfører “business class”

WOW Air lancerer nu det selskabet kalder business class, men som snarere ligner konkurrenternes premium economy-produkter.

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Lufthansa har købt de sidste 55 procent af aktierne i Brussels Airlines. Det belgiske flyselskab bliver en del af Eurowings-gruppen.

20.000 gratis opgraderinger til Economy Plus

Brussels Airlines lancerer Economy Plus på langdistanceruterne til Afrika og Nordamerika og tilbyder 20.000 gratis opgraderinger i løbet af juli og august.

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa har besluttet at købe de andre aktionærer ud af Brussels Airlines, der dermed kan integreres i Eurowings-konceptet. Det ønsker Lufthansa også SAS knyttet til.

Lufthansa: Indenrigsspor skaber ubalance

Det skaber ubalance at nogle flyselskaber skal betale og andre ikke skal betale for fast track-service i CPH's sikkerhedskontrol, lyder det fra Lufthansa Gruppen.