Bryllup i svensk luftfart

Mansvell-selskaberne City Airline og Skyways er med virkning fra 1. december blevet til ét selskab under navnet Skyways. City Airline-flyene er ved at blive malet om, og sammen skal de to selskaber betjene omkring 30 destinationer fra baserne i Gøteborg og Stockholm.

Den 1. december bliver der taget et nyt skridt i etableringen afen størreregional aktør i skandinavisk luftfart.

Det svenske flyselskab City Airline bliver fra denne dato sammenlagt med Skyways. Begge selskaber er ejet af Mansvell Enterprises, der kontrolleres af den ukrainske oligark Igor Kolomoysky.

Selskabets rutenet vil fremoveromfatte 30 destinationer i Sverige, Norge, Danmark, Letland, Litauen, Ukraine, England, Tyskland, Frankrig, Schweiz og Tjekkiet.

I første omgang består Skyways-flåden af Embraer ERJ-145 jetfly og Fokker F50 turbopropfly.

Skyways oplyser, at man i en overgangsperiode stadig vil kunne se City Airline-logoet, blandt andet på nogle af flyene, der succesivt males i Skyways-farverne.

På selskabets hovedbase i Gøteborgs Landvetter-lufthavnen erstattes City Airline Service Center af et tilsvarende fra Skyways. Heruodver er der også skiftet handling-selskab i Landvetter, hvorfor kunderne midlertidigt er henvist til manuel check-in i stedet for indcheckningsautomaterne.

En stor luftfartsfamilie

“Vort rutenet bliver totalt set større, og vi vokser til en rigtig stort luftfartsfamilie her i Skandinavien,“ hedder det i en meddelelse fra Skyways i forbindelse med sammenlægningen af de to svenske flyselskaber.

Næste fase i skabelsen af Skandinaviens førende regionale flyselskab vil angiveligt være en fusion af Skyways Express AB og Cimber Sterling Group A/S.

Skyways Express AB ledes af svenske Mikael Wångdahl, der for nylig overtog posten efter Lars Åke Bertilsson. Cimber Sterling Group ledes af svenske Jan Palmér, der overtog chefposten i det danskbaserede luftfartsselskab den 1.september og af mange betragtes som en overgangsfigur.