Business-mad får et løft hos SAS

SAS giver fra på onsdag sit madtilbud til Business Class-passagererne på langdistanceruterne et løft.

SAS er netop nu på nippet til at lancere sin nye opdaterede kabine på langdistanceflyene. En opdatering, der især vil give Business Class-kabinen et løft med nye stole, skærme og underholdningssystem. Det første fly med ny kabine kommer i drift medio februar, mens det sidste fly først får ny kabine om mere end et år.

Til gengæld får maden ombord på Business Class på alle SAS’ langdistancefly allerede på onsdag et løft. Ifølge SAS vil kunderne få intet mindre end en restaurantoplevelse i luften baseret på flere valgmuligheder, mere personlig service og en høj kvalitet i alle detaljer.

”Vores forbedrede service sammen med vores helt nye kabine interiør vil gøre det muligt for os at tilbyde en høj kvalitetsoplevelse i SAS Business. Mad og drikke er ekstremt vigtigt for vores kunder, og vi har set på deres ønsker, når vi udviklet det nye koncept, siger Gustaf Öholm, der er ansvarlig for in-flight service hos SAS.

Dug og porcelæn
Større udvalg og mere personlig service vil ifølge SAS være den største ændring for kunderne på Business Class. For eksempel vil der være flere valgmuligheder til både forret og hovedret. For at øge restaurantfølelsen og give endnu mere personlig service, vil bordene blive dækket op med dug og porcelæn. Desuden vil maden blive serveret fra en rullevogn for at minimere brugen af bakker.

”Vi har lagt stor vægt på den samlede oplevelse i alt fra mad og drikke, borddækning, materialer, personlig service og atmosfæren i kabinen til oprette en restaurantoplevelse i luften,” siger Gustaf Öholm.

Fire nye fly
Det forbedrede servicekoncept vil være tilgængelig på alle SAS’ langdistanceflyvninger fra på onsdag. SAS har langdistanceflyvninger fra Skandinavien til New York, Washington, Chicago, San Francisco, Houston,
Beijing, Shanghai og Tokyo. I september 2015 åbner SAS en ny rute fra Stockholm til Hong Kong.

I alt syv af SAS’ nuværende 12 langdistancefly får nye kabiner. Desuden modtager SAS til efteråret og i starten af næste år fire helt nye Airbus A330-langdistancefly. De skal efter planen erstatte fire af de fem fly, som ikke får nye kabiner. Det femte fly er et vikarfly, som SAS har indlejet i en begrænset årrække. Det bliver derfor ikke omfattet af kabineopgraderingen.

Det vil nu vise sig om forbedringerne på madsiden og de nye kabiner kan føre til, at SAS i 2015 stryger ind på Skytrax’ liste over flyselskaberne med bedste business class-mad og -sæde. Førstepladsen i madkategorien gik i 2014 til Turkish Airlines, mens Singapore Airlines havde det bedste sæde.