Butikker skæpper i kassen i CPH

Indtægterne fra shoppingcenter, hotel og parkering skæpper godt i kassen hos Københavns Lufthavn. Ejerne hiver traditionen tro knap en halv milliard kroner ud af selskabet.

Shoppingcenteret Fields er med sine 140 butikker Hovedstadsområdets største indkøbscenter. Dermed slår Fields Københavns Lufthavn, der ligger kun tre kilometer længere henne ad Amagermotorvejen. Her har man ”kun” 120 butikker. Til gengæld er det butikker, der skæpper godt i kassen hos Danmarks største lufthavn.

Omsætningen i lufthavnens shoppingcenter steg med 6,9 procent i første kvartal 2015 sammenlignet med samme periode sidste. Desuden er forbruget pr. passager steget i forhold til samme periode i fjor, hvilket ifølge lufthavnen skyldes et fortsat forbedret shop- og brand mix ikke mindst på ”Food & Beverage-området” med åbning af bl.a. Aamanns, Gorm’s og YO! Sushi.

Indtægterne fra parkering er steget med 3,0 procent takket være stigningen i antallet af lokaltafgående passagerer, ligesom hotelforretningen er steget med 4,4 procent som følge af en fortsat meget høj belægningsprocent på Hilton Hotel Copenhagen Airport. Et hotel, som Københavns Lufthavn ejer, men som Hilton-kæden driver.

Samlet set steg omsætningen med 2,5 procent til godt 1,9 mia. kroner i første halvår mod 1,869 mia. i samme periode 2014. Resultat før skat korrigeret for særlige forhold steg med 3,9 procent til 624,8 mio. kroner mod 601,5 mio. kroner i 2014.

Håndtere langdistancefly
CPH har i første halvår holdt et investeringsniveau, der ligger over niveauet fra samme periode i fjor. Investeringer på 450,5 mio. kroner er anvendt til at ud- og ombygge passagerområderne i Terminal 2 med i alt 700 ekstra kvadratmeter til gavn for passagererne; den centrale sikkerhedskontrol er udbygget med yderligere to spor for at kunne servicere det stigende antal passagerer; Finger C og den ene af startbanerne bliver udbygget for at kunne håndtere det stigende antal langdistancefly, herunder Airbus A380, og det særlige højsikkerhedsområde (CSRA) bliver udbygget for at forbedre effektiviteten for flyselskaberne og deres ansatte.

Udbygningen af CSRA-området gavner primært fly- og handlingselskaberne, da medarbejderne efter udvidelsen får færre tidskrævende sikkerhedstjek, hvilket øger effektiviteten og dermed reducerer omkostningerne, påpeger lufthavnen i en pressemeddelelse.

470 mio. i udbytte
Ved siden af investeringerne på 450,5 mio. kroner i første halvår, så har ejerne bag lufthavnen traditionen tro udbetalt et ekstraordinært udbytte til sig selv på 470 mio. kroner. Traditionen med at udbetale et ekstraordinært udbytte i omegnen af 400 mio. kroner i halen på halvårsregnskaberne blev grundlagt i 2007, et år efter at kapitalfonden Macquarie blev hovedaktionær i Københavns Lufthavne A/S. Dermed får ejerne ikke kun udbytte af deres investering én gang om året. Det betyder, at pengene nemmere kan bruges til at investere i andre virksomheder.

Den australske kapitalfond ejer sammen med den canadiske pensionskasse Ontario Teachers’ Pension Plan 57,7 procent af lufthavnen og sidder dermed på kontrollen med selskabet. Det er således suverænt deres beslutning, at der skal udbetales et ekstraordinært udbytte.

Trods fokus på effektiviseringer, har CPH haft stigende personaleomkostninger i første halvår, hvilket er væsentligt påvirket af øgede lovkrav til Security, herunder den igangværende implementering af nye EU-regler om ETD (Explosive Trace Detection). CPH har imidlertid et fortsat fokus på effektivisering og har således igen i år været i stand til at reducere de eksterne omkostninger.

Højere omkostninger
På baggrund af det forventede trafikprogram for 2015 forventes i 2015 en vækst i det samlede antal passagerer. Uventede udsving i ruteudbuddet kan dog påvirke udviklingen og resultatet.

Væksten i antallet af passagerer og den ændrede takststruktur fra 1. april 2015 forventes at få positiv effekt på omsætningen.

Driftsomkostningerne forventes i 2015 at være højere end i 2014. Primært på grund af den forventede passagervækst, øgede krav til security samt løninflation. Dette modsvares delvist af et fortsat fokus på effektivisering af driftsomkostninger.

Resultat før skat i 2015 forventes derfor at ligge i et interval mellem 1,3 mia. kroner og 1,4 mia. kroner, når der tages højde for særlige forhold.