Canada-rute fordoblet på seks år

Med indsættelsen af større fly på sin rute mellem København og Toronto i sommeren 2016, vil Air Canada i løbet af seks år næsten have fordoblet kapaciteten på ruten.

Når kalenderen næste år står på 1. juni, så indsætter Air Canada den ekstra store version af Boeings Dreamliner-fly, 787-9, på sin rute mellem Toronto og København, som selskabet flyver dagligt i sommersæsonen og 3-4 gange om ugen i vintersæsonen.

Dermed vil Air Canadas maksimale kapacitet på ruten være tæt på fordoblet siden selskabet i juni 2010 genåbnede ruten efter flere års pause. Dengang startede man med at flyve fem gange dagligt med Boeing 767-300 fly, som havde plads til 211 passagerer. Det gav en samlet ugentlige kapacitet på 2110 sæder til salg.

Med Boeing 787-9 Dreamlinerens kapacitet på 298 sæder kommer Air Canada op på at tilbyde 4172 sæder begge veje tilsammen. Det svarer til en forøgelse på 97,7 procent.

I dag anvender Air Canada Airbus A330-300 fly i sommerhøjsæsonen fra starten af juni til slutningen af august, samt Boeing 787-8 Dreamliner resten af året.

De to versioner af Dreamlineren er i Air Canadas setup udstyret med 21 premium economy-sæder, mens Airbus A330’eren ikke har premium economy, men kun business og almindelig economy class.

Kommer i forkøbet
Air Canadas indsættelse af større fly, øget kapacitet på Delta Air Lines’ sommerrute mellem CPH og New Yorks JFK-lufthavn samt Norwegians nye ruter til Las Vegas og Boston og den nye SAS-rute til Boston betyder, at antallet af udbudte sæder mellem København og destinationer i Nordamerika i juli næsten år stiger med 13 procent i forhold til juli i år.

Hvis ikke andre selskaber når at komme Air Canada i forkøbet, så vil det være det første Boeing 787-9 fly, der sætter hjulene på dansk jord.