CAPA: Oplagt med nordisk luftfartsfusion

Analysevirksomheden Centre for Aviation (CAPA) mener, at det vil være oplagt at fusionere Finnair, Norwegian og SAS til én stærk nordisk luftfartsoperatør.

Den internationale analysevirksomhed Centre for Aviation (CAPA)har for nylighaft kig på det nordiske luftfartsmarked.Konklusionen er, at der er oplagte konsolideringsmuligheder iNorden.

CAPA spekulerer i en fusion afFinnair, Norwegian ogSAS. Man hæfter sig især ved, at Norden er det eneste hjørne i Europa, hvor tre større flyselskaber opererer ejermæssigt uafhængigt af de tre store europæiske mega-carriers, henholdsvis Air France-KLM, IAG (British Airways / Iberia) samt Lufthansa-gruppen.

Analysen viser samtidig, at det kun er i Finland, at det er lykkedes for den nationale “flag-carrier“ at fastholde en markedsandel på mere end 50 procent. Finnair sidder på 59 procent at sædeudbuddet i det finske marked. Anderledes ser det ud i de tre skandinaviske lande. I Norge og Sverige har SAS en markedsandel på 35 procent, mens selskabet i Danmark fastholder en markedsandel på 42 procent.

Ser man på det nordiske marked som helhedrepræsenterer SAS en markedsandel på 34 procent efterfulgt af Norwegian med 17 procent og Finnair med 10 procent. Tilsammen har de tre nordiske flyselskaber således 61 procent af det nordiske marked for passagerflytrafik.

Stærkt nordisk trekløver
Ifølge CAPA er de tre selskaber et stærkt nordisk trekløver, der principielt vil kunne udgøre en magtfaktor i europæisk luftfart, hvis der var samarbejde i stedet for konkurrence.

Tilsammenvar der i2012 i alt54,6 mio. passagerer ombord i flyene fraFinnair, Norwegian og SAS. Det er præcist samme antal passagerer som International Airlines Group, der repræsenterer British Airways og Iberia. Kun Air France-KLM, Lufthansa-gruppen samt lavprisflyselskaberne easyJet og Ryanair havde flere passagerer i 2012.

CAPA hæfter sig ved, at Norwegian i dag har den stærkeste position i kraft af en attraktiv omkostningsbase og et udgangspunkt i det norske marked, der har den største udbudte sædekapacitet blandt de nordiske lande. Heruodver konstaterer man, at Finnair har en veldrevet niche i Asien-ruterne, der dog mangler tilstrækkelig fødetrafik fra Skandinavien og Nordeuropa.

Hos SAS har man fra 2009 til 2012 reduceret enhedsomkostningerne med 22 procent, og nye overenskomster med det flyvende personale, der trådte i kraft den 1. januar, skulle gerne medvirke til at bringe omkostningerne endnu længere ned. Billetpriserne er under pres, og SAS har igennem de senere år tabt markedsandele, der vil være svære at vinde tilbage. Det skulle ifølge CAPA være motivationen for at SAS skulle overveje et tættere samarbejde med de to øvrige nordiske aktører.

“Der er entydelig duftaf fusion i luften. Hvis det var en anden virksomhedtype end flyselselskaber, ville de finansiellerådgivere kredse ivrigt omkring i markedet,“ konkluderer CAPA.

CAPA blev etableret i 1990 og har i dag hovedkontor i Sydney. Herudover er der repræsentationskontorer i Indien, Europa og Nordamerika.