Cathay giver CPH første A350-rute

Cathay Pacific’s nye rute mellem CPH og Hong Kong bringer Airbus A350 til København i fast rutefart for første gang.

Den 2. maj næste skal flyspotterne i Københavns Lufthavn stå tidligt op. Omkring klokken 06.30 ankommer nemlig et Airbus A350-900 fly fra Cathay Pacific. Dermed åbner selskabet sin rute mellem Hong Kong og København, ligesom Københavns Lufthavn får sin første rute betjent af Airbus A350-fly.

For mens Københavns Lufthavn i dag er ene i Skandinavien om at modtage Airbus A380 på fast basis, så er Stockholm Arlanda i dag eneste skandinaviske lufthavn med fast Airbus A350-betjening, da Singapore Airlines anvender flytypen på sin rute til Singapore via Moskva.

Finnair benyttede i nogle uger Airbus A350 på udvalgte afgange på sin rute mellem Helsinki og København, da man i 2015 fik sine første Airbus A350’ere. Men siden har flytypen ikke vist sig i CPH. I 2019 modtager SAS sine første af i alt otte Airbus A350’ere.

Mulighed for at multitaske
Cathay Pacifics Airbus A350 er indrettet med 280 sæder i en treklasses konfiguration. Forrest i flyet er 38 sæder på Business Class, herefter følger 28 Premium Economy-sæder og bagest i kabinen er der plads til 214 passagerer i Economy Class.

Business Class-sæderne har en ”seat pitch” på 45 tommer og er 20 tommer brede. De kan lægges fladt ned og har en 18,5 tommer skærm foran sig samt en 4,3 tommer skærm i håndsættet, som gør det muligt at ”multitaske”, så man både kan se film og ordne andre ting ved hjælp af flyets internetforbindelse.

På Premium Economy er der 40 tommer mellem sæderne, som er 20 tommer brede og kan lægges ni grader tilbage. Endelig er der 32 tommer benplads på Economy, hvor sæderne er 18 tommer brede.

Højt på prioriteringsliste
At Cathay Pacific åbner Københavns-ruten med spritnye Airbus A350-900 fly på ruten kommer ikke som den store overraskelse. Tilbage i november 2013 fortalte selskabets daværende salgs- og marketingdirektør, Rupert Hogg, nemlig CHECK-IN.dk, at man skam gerne ville åbne en rute til København.

”København står højt på vores prioriteringsliste, når vi begynder at se på at åbne nye ruter,” sagde Rupert Hogg, da CHECK-IN.dk fangede ham i Doha ved Qatar Airways’ optagelse i oneworld-alliancen.

Det kunne dog tidligst blive i 2016, når Cathay Pacific begyndte at modtage de første af sine i alt 46 nye Airbus A350’ere.

”Airbus A350’eren er ideel til længere og tyndere ruter som eksempelvis til København, mens 777-300ER ofte er for stor,” forklarede Rupert Hogg, der i dag er administrerende direktør for selskabet.

Nu har selskabet modtaget indtil videre 15 Airbus A350 fly. Og når der næste år kommer flere fly ind i flåden, så leverer Rupert Hogg og Cathay Pacific varen og åbner ruten til København.

Der bliver tale om en sæsonrute med tre ugentlige flyvninger fra 2. maj til 12. oktober. Cathay Pacific næste år også to helårsruter til Bruxelles og Dublin med hver fire ugentlige flyvninger.

 

 

Relaterede artikler:

Officielt: Ny rute fra København til Hong Kong

Cathay Pacific annoncerer tre nye ruter

Hong Kong-rute til CPH lader vente på sig

Hong Kong-rute får lunken modtagelse

SAS åbner Hong Kong-rute

Hong Kong-selskab lun på CPH-rute

x

Læs Også

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.