Cimber-grundlæggeren Ingolf Nielsens søn, Jørgen Nielsen, og to andre medlemmer af ledelsen kommer konkursboet til undsætning i 11. time.

Cimber-formand: Et svært marked

Hos Cimber A/S mener bestyrelsesformand Jørgen Nielsen, at et svært marked er årsagen til, at flyselskabet må kaste håndklædet i ringen og foretage en kontrolleret nedlukning.

Når Cimber A/S har fløjet for sidste gang ved udgangen af marts måned næste år, er ledelsen klar til at lukke flyselskabet ned. Det har nemlig ikke været muligt at finde beskæftigelse til selskabets fem CRJ200-fly hos andre flyselskaber.

Cimber A/S har været aktive i det såkaldte ACMI-marked, hvor man gennemfører flyvninger for andre operatører ved at stille fly, besætning samt vedligeholdelse af flyene til rådighed.

Hos Cimber havde man fra etableringen den 16. maj 2012 fået SAS som fast kunde. Det var på det grundlag, at virksomheden blev etableret. Sidenhen har man forsøgt at udvide forretningsgrundlaget ved at indlede samarbejde med andre flyselskaber end SAS, men det har været vanskeligt for Cimber at få fodfæste.

“Det er svært at begå sig i ACMI-markedet. De kontrakter man får har oftest seks eller 12 måneders løbetid. Vi har ofte været oppe imod flyselskaber, der ikke har haft ordnede forhold,“ forklarer bestyrelsesformand Jørgen Nielsen fra Cimber A/S til CHECK-IN.dk.

Den forklaring understøttes af administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport, der også er aktive i ACMI-markedet.

“Et af de flyselskaber, der har skabt tumult i markedet er spanske Helitt Lineas Aéreas, men selskabet har netop ophørt sine aktiviteter. De har underbudt og fløjet for likviditetens skyld,“ fortæller DAT-direktøren.

Intet problem med navnet
Cimber A/S har siden etableringen benyttet samme logo, flybemaling samt dele af navnet fra det krakkede Cimber Sterling Group A/S.

Jørgen Nielsen afviser samtidig, at vanskeligheden med at finde nye opgaver i markedet har haft noget med navnet Cimber at gøre.

“Nej, det har ikke noget med navnet at gøre. Aktørerne i det professionelle marked kan godt holde tingene adskilt,“ mener Jørgen Nielsen.

Dyrt at fastholde operativ licens
For at kunne virke som et flyselskab er det nødvendigt med et et såkaldt AOC (Air Operators Certificate, red.), der er en operativ licens, der bliver tildelt af luftfartsmyndighederne i det land, hvor flyselskabet er registreret.

Men omkostningerne til at fastholde et AOC har været stigende, og omkostningerne er blevet delt ud på relativt få fly i forhold til andre flyselskaber.

“Det at have et AOC er ikke ligefrem blevet billigere. Man er underlagt et regelsæt, som er blevet temmeligt voldsomt udvidet. Vi har kunnet operere seks fly til at starte med, og vil også kunne operere med tre, hvis det var muligt,“ fastslår Jørgen Nielsen.

Hos Cimber erkender man da også, at der ligger en værdi i at have et aktivt AOC, og det kan måske redde virksomheden i sidste øjeblik, selv om det ser sort ud lige nu.

“Vores AOC kan samles op, hvis andre har interesse i at bruge den. Vi er også interesseret i at indgå i aktive partnerskaber, hvis det er en mulighed,“ understreger bestyrelsesformanden.

Men indtil videre har Cimber A/S sat kursen mod en styret proces, de kan ende med lukning af virksomheden kort tid før et treårs jubilæum var inden for rækkevidde.