SAS CRJ900-fly i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Cimber-salg trækker ud

Fremtiden for SAS-datterselskabet Cimber skulle have været afklaret inden jul. Det skete ikke, og SAS vil ikke sige hvornår man nu forventer en afklaring.

Piloter, kabinepersonale, mekanikere og de øvrige ansatte i SAS-datterselskabet Cimber A/S må gå rundt i uvished et stykke tid endnu. For SAS er fortsat ikke parat til at melde ud om fremtiden for Cimber. Om selskabet bliver i SAS-koncernen eller om det sælges til et udenlandsk flyselskab og om selskabet fortsat vil have base i Københavns Lufthavn eller om aktiviteterne flyttes til et land, hvor produktionsomkostningerne er lave.

SAS-ledelsen havde ellers stillet medarbejderne i udsigt, at man inden jul ville kommunikere om Cimbers fremtid. Den 13. december præsenterede SAS sit årsregnskab for 2015/2016. I den forbindelse bekræftede SAS, at man var i gang med at sælge Cimber og at en afklaring var lige på trapperne.

”Vi er i gang med en ”divestment proces” omkring Cimber til en attraktiv og stærk ejer. Inden jul forventer vi at kunne kommunikere mere om den proces,” sagde Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS, den 13. december til CHECK-IN.dk.

Nu er julen vel overstået og et nyt år er startet uden at SAS har sagt en lyd om Cimbers fremtid. Og nu er selskabet ikke længere så konkret om hvornår man forventer en afklaring.

”Vi kommunikerer omkring Cimber, når der er nyt. Vores ambition er stadigvæk at sælge Cimber til en rigtig køber. Der er mange ting, der skal på plads,” siger SAS’ danske pressechef, Mariam Skovfoged, mandag til CHECK-IN.dk.

I adskillige måneder
At SAS ikke kunne melde noget ud inden jul, sådan som koncerndriftsdirektøren havde stillet i udsigt, tyder på, at det er en særdeles vanskelig proces SAS er i gang med. En proces, som har stået på i adskillige måneder nu.

Den 15. september sidste år kunne CHECK-IN.dk nemlig som de første fortælle, at SAS var i gang med at sælge Cimber og at selskabet sandsynligvis forhandlede med irske CityJet og spanske Air Nostrum. Angiveligt var man ganske få dage fra at kunne offentliggøre en aftale med CityJet, der ligesom Cimber opererer CRJ900-fly for SAS.

CHECK-IN.dk’s historie om at SAS forhandlede parallelt med to mulige købere kastede angiveligt grus i maskineriet og betød, at Air Nostrum smed et bedre tilbud på bordet. Herefter blev forhandlingerne mørkelagt, men i december bekræftede Lars Sandahl Sørensen, at man er i gang med at frasælge Cimber. Præcis hvornår det kommer til at ske, vil tiden vise.

Cimber og CityJet opererer henholdsvis 11 og 8 CRJ900-fly for SAS, ligesom CityJet har yderligere fire på vej i SAS-produktion til marts. Air Nostrum er Europas største CRJ-operatør og har tidligere opereret to CRJ900-fly for SAS.

 

Relaterede artikler:

SAS forventer Cimber-fremtid afklaret inden jul

Analytiker: SAS er ikke lykkedes med Cimber

SAS sælger Cimber