Cimber Sterling overtager SAS-rute til London

Når SAS i slutningen af marts måned 2010 indstiller ruten mellem København og London City, tager Cimber Sterling over.

London City Airport er populær blandt forretningsrejsende. Lufthavnen ligger centralt placeret midt i London, hvorfor rejsende nyder gavn af en kort transporttid fra lufthavnen og frem til den endelige destination.

SAS har hidtil fløjet fra henholdsvis Oslo, Stockholm og København til den lille lufthavn i London – sideløbende med operationen på den store Heathrow Airport. Men i løbet af 2009 er ruterne fra Oslo og Stockholm til London City Airportlukket, og fra marts 2010 nu også ruten fra København.

SAS-ruten lukkes fredag den 26. marts, mens Cimber Sterling har opstart mandag den 29. marts. Ruten fra København har været teknisk opereret af Cimber Sterling, idet SAS ikke selv råder over en egnet flytype til beflyvning af London City Airport. Derfor er det samme fly – et ATR 42-500 turboprop-fly med 46 sæder – der fortsætter beflyvningen, men med lidt ændrede afgangstidspunkter.

Cimber fly

“Vi havde allerede søgt slottider på London City Airport, så vi ville være klar til at rykke ind, hvis muligheden opstod. Og det gør den nu, når SAS træker sig,“ siger Bjarne Rasmussen, der er salgs- og marketingdirektør i Cimber Sterling.

Cimber Sterling vil flyve to gange dagligt på alle hverdage efter følgende tidtabel:

Afg. København 08:20 Ank. London City Airport 09:40 – QI3621

Afg. London City Airport 10:10 Ank. København 13:30 – QI3622

Afg. København 16:40 Ank. London City Airport 18:00 – QI3625

Afg. London City Airport 18:30 Ank. København 21:50 – QI3626

Samtidig med etableringen af ruten fra København til London City Airport lukker Cimber Sterling ruten mellem København og London-Gatwick. Her har selskabet fløjet med en Boeing 737-700 med 148 passagerer i tæt konkurrence med bl.a. easyJet og Norwegian. Dermed reducerer Cimber Sterling sin daglige kapacitet til London med ca. 200 sæder i hver retning.

Fra Billund Lufthavn forsætter Cimber Sterling dog i første omgang ruten til London-Gatwick, der opereres i et mix af CRJ-200 (50 passagerer) og Boeing 737-700 (148 passagerer). Fra Billund flyver SUN-AIR allerede seks gange om ugen til London City Airport.