SAS CRJ900 opereret af CityJet. (Foto Charlotte | Readyfortakeoff.se)

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

Det irske flyselskab CityJet er i gang med at etablere en base i Estland, hvorfra der skal foretages flyvninger med CRJ900-fly for SAS.

Det irske flyselskab CityJet, der i begyndelsen af 2017 købte SAS-datterselskabet Cimber, skal fremadrettet bemande 22 Bombardier CRJ900-fly fra baser i blandt andet Stockholm og København.

Men fremover vil CityJet også operere SAS-fly fra baser udenfor Skandinavien. CityJet er nemlig i færd med at rekruttere kaptajner og styrmænd til CR900-fly, der skal opereres fra en base i Tallinn i Estland. Allerede under forhandlingerne mellem Cimber og CityJet i efteråret var der forlydender om, at der skulle etableres en base i Baltikum, og nu bliver det tilsyneladende en realitet.

Hos CityJet er man ikke meget for at tale om den nye base. Hverken i forhold til hvor mange fly, der skal baseres i Tallinn, samt hvorvidt det er noget af den eksisterende produktion, der bliver flyttet.

“CityJet kan bekræfte, at vi er i gang med at ansætte besætninger, der skal have base i Tallinn i Estland. Da vi i forvejen har et antal fly, der natstopper i Tallinn, giver det mening for CityJet at ansætte besætningerne lokalt for at forbedre effektiviteten,” siger en pressetalsmand for CityJet til CHECK-IN.dk.

I dag natstopper de sene aftenfly til Tallinn, henholdsvis SK1790 og SK1772 fra København og Stockholm, og næste morgen udgår de tidligt fra den estiske lufthavn. Derfor vil det sandsynligvis være være besætninger til to fly, der fremadrettet skal ansættes lokalt i Estland.

FPU holder et vågent øje
De danske Cimber-piloter, der nu er blevet virksomhedsoverdraget til CityJet, er organiseret i Cimber Pilot Union under Flyvebranchens Personale Union. Her har man allerede bemærket, at det irske flyselskab søger personale til en ny Baltikum-base.

“Umiddelbart er det vores opfattelse, at det ikke har indflydelse på arbejdpladser i Danmark. Men det er noget, som vi holder skarpt øje med, hvorfor vi blandt andet skal mødes med kabinepersonale og piloter i Stockholm i morgen (onsdag, red.) sammen med de øvrige fagforeninger i Skandinavien. Vi har indtil videre haft et godt samarbejde med CityJet, og vi er inviteret til Dublin i slutningen af april,” fortæller Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU), til CHECK-IN.dk.

Netop det baltiske marked har været i fokus i de senere år. Primera Air flyttede for et par år siden hovedkontoret til Riga i Letland, mens resten af operationerne styres fra København. Herudover har SAS netop indgået en wetlease-aftale med estisk-polske Regional Jet OÜ, der skal producere ATR72-flyvninger fra en base i Københavns Lufthavn, ligesom Danish Air Transport igennem en årrække har haft et datterselskab i Litauen, der også af og til udfører opgaver på det skandinaviske marked.

“Vi har længe haft fokus på Baltikum og de udfordringer, der er i dette område i forhold til hvordan det påvirker vores hjemlige arbejdsmarked,” understreger Anders Mark Jensen.

 

Relaterede artikler:

CityJet bekræfter ordre på SAS-fly

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

SAS sælger Cimber

x

Læs Også

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.