SAS CRJ900 opereret af CityJet. (Foto Charlotte | Readyfortakeoff.se)

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

Det irske flyselskab CityJet er i gang med at etablere en base i Estland, hvorfra der skal foretages flyvninger med CRJ900-fly for SAS.

Det irske flyselskab CityJet, der i begyndelsen af 2017 købte SAS-datterselskabet Cimber, skal fremadrettet bemande 22 Bombardier CRJ900-fly fra baser i blandt andet Stockholm og København.

Men fremover vil CityJet også operere SAS-fly fra baser udenfor Skandinavien. CityJet er nemlig i færd med at rekruttere kaptajner og styrmænd til CR900-fly, der skal opereres fra en base i Tallinn i Estland. Allerede under forhandlingerne mellem Cimber og CityJet i efteråret var der forlydender om, at der skulle etableres en base i Baltikum, og nu bliver det tilsyneladende en realitet.

Hos CityJet er man ikke meget for at tale om den nye base. Hverken i forhold til hvor mange fly, der skal baseres i Tallinn, samt hvorvidt det er noget af den eksisterende produktion, der bliver flyttet.

“CityJet kan bekræfte, at vi er i gang med at ansætte besætninger, der skal have base i Tallinn i Estland. Da vi i forvejen har et antal fly, der natstopper i Tallinn, giver det mening for CityJet at ansætte besætningerne lokalt for at forbedre effektiviteten,” siger en pressetalsmand for CityJet til CHECK-IN.dk.

I dag natstopper de sene aftenfly til Tallinn, henholdsvis SK1790 og SK1772 fra København og Stockholm, og næste morgen udgår de tidligt fra den estiske lufthavn. Derfor vil det sandsynligvis være være besætninger til to fly, der fremadrettet skal ansættes lokalt i Estland.

FPU holder et vågent øje
De danske Cimber-piloter, der nu er blevet virksomhedsoverdraget til CityJet, er organiseret i Cimber Pilot Union under Flyvebranchens Personale Union. Her har man allerede bemærket, at det irske flyselskab søger personale til en ny Baltikum-base.

“Umiddelbart er det vores opfattelse, at det ikke har indflydelse på arbejdpladser i Danmark. Men det er noget, som vi holder skarpt øje med, hvorfor vi blandt andet skal mødes med kabinepersonale og piloter i Stockholm i morgen (onsdag, red.) sammen med de øvrige fagforeninger i Skandinavien. Vi har indtil videre haft et godt samarbejde med CityJet, og vi er inviteret til Dublin i slutningen af april,” fortæller Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU), til CHECK-IN.dk.

Netop det baltiske marked har været i fokus i de senere år. Primera Air flyttede for et par år siden hovedkontoret til Riga i Letland, mens resten af operationerne styres fra København. Herudover har SAS netop indgået en wetlease-aftale med estisk-polske Regional Jet OÜ, der skal producere ATR72-flyvninger fra en base i Københavns Lufthavn, ligesom Danish Air Transport igennem en årrække har haft et datterselskab i Litauen, der også af og til udfører opgaver på det skandinaviske marked.

“Vi har længe haft fokus på Baltikum og de udfordringer, der er i dette område i forhold til hvordan det påvirker vores hjemlige arbejdsmarked,” understreger Anders Mark Jensen.

 

Relaterede artikler:

CityJet bekræfter ordre på SAS-fly

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

SAS sælger Cimber

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.