Foto: CityJet

CityJet-fly på jorden otte dage efter landingsuheld

Et Bombardier CRJ900 fra CityJet, opereret for SAS, har været ude af drift i mere end en uge efter, at flyet skred ud ved en landing i Turku Lufthavn.

De 88 passagerer og fire besætningsmedlemmer i et stopfyldt Bombardier CRJ900-fly fra CityJet, opereret på vegne af SAS, oplevede onsdag den 25. oktober en noget usædvanlig landing i Turku Lufthavn efter en flyvning fra Stockholm.

I forbindelse med landingsafløbet på lufthavnens bane 26 skred flyet ud og foretog et sving på 180 grader imod uret, hvorefter flyet rettede sig op og kom til standsning for enden af banen.

Ifølge Aviation Herald sendte piloterne et nødopkald afsted, hvorfor lufthavnens brand- og redningstjeneste rykkede ud til flyet. Efter en kort inspektion fik flyet efter syv minutters ventetid tilladelse til at køre ind til platformen.

Flere øjenvidnberetninger fastslog, at flere af flyets hjul var blevet beskadiget, men SAS afviste efterfølgende, at flyet havde taget skade som følge af det ublide landingsafløb som angiveligt var forårsaget af et tidligt snevejr.

Flyet ikke frigivet
Men CRJ900-flyet er først i dag kommet tilbage i drift. Den finske havarikommission har nemlig åbnet en undersøgelse af hændelsen, og flyet kunne først blive frigivet, når denne undersøgelse er afsluttet.

Ifølge Flightradar24.com skulle flyet med registreringen EI-FPD den 30. oktober være fløjet tilbage til Stockholm-Arlanda lufthavnen. Men den oplysning kan ikke bekræftes af SAS, der ikke på nuværende tidspunkt er i stand til at fortælle, hvorvidt hændelsen var mere alvorlig end først antaget.

“Flyet er stadig under teknisk udredning, hvorfor det ikke er kommet i luften endnu. Der er nogle procedurer bestemt af internationale myndigheder, der skal overholdes i forbindelse med en hændelse som denne. Vi afventer en teknisk udredning som skal udføres af CityJet og Bombardier, og vi er i dialog med operatøren om hændelsen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Opdatering:
CityJet bekræfter, at flyet den 30. oktober blev fløjet til Stockholm til serviceftersyn efter, at det blev frigivet af de finske myndigheder. Årsagen til, at flyet ikke tidligere er fløjet til Stockholm hang sammen med, at der skulle findes ledige piloter, der kunne udføre opgaven.

“Da vi i øjeblikket har overskud af fly som følge af nye leveringer, har det først været nødvendigt at sætte flyet i drift fra torsdag den 3. november,” forklarer en talsmand fra CityJet til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

SAS-fly skred ud ved landing i Turku

SAS-fly fortsatte trods tab af kabinetryk

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

CityJet skal flyve SAS-ruter fra Billund

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.