Kabinen i ATR42-300 flyet LY-ARI efter totalrenoveringen i 2010. (Foto: DAT)

CityJet forlænger kontrakt med DAT

Danish Air Transport skal i de kommende 12 måneder flyve for CityJet med verdens ældste ATR42-300 fly, der også tidligere har været beskæftiget hos Cimber Air.

Det irske flyselskab CityJet skal fremover beskæftige 22 fly på vegne af SAS, men selvom flyselskabet primært lever af at flyve for andre, så er det også nødvendigt selv at indleje egnet kapacitet for at beflyve selskabets egne ruter.

CityJet flyver således mellem Antwerpen og London City Airport, og denne operation blev tidligere varetaget af det belgiske flyselskab VLM Airlines, der gik konkurs i slutningen af juni sidste år. Dengang valgte CityJet straks at hyre Danish Air Transport (DAT) ind til at tage flyvningerne over, da man ikke selv havde egnede fly og personale til rådighed til at betjene ruten.

Siden den 22. juni sidste år har DAT´s litauiske datterselskab Danu Oro Transportas – i daglig tale kaldet DOT LT – derfor fløjet frem og tilbage på ruten hver eneste dag. Nu har parterne valgt at indgå en aftale af et års varighed med start den 1. april, hvor et ATR42-300 fly med registreringen LY-ARI bliver dedikeret til ruten. Første dag på ruten var i går den 10. april, mens det hidtil har været tre andre fly, der på skift har betjent ruten.

“Normalt indgår man ikke så lange aftaler, men vi har en fordel i vores operation, idet vi kan inkludere boligomkostninger til det flyvende personale ved længere kontrakter. Vi har lejet et crewhus bestående af nogle lejligheder til vores to besætninger, der består af fire piloter, to kabineansatte samt en mekaniker. Det koster kun en fjerdedel af omkostningerne at bo i en lejlighed fremfor et hotel,” forklarer administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.

Verdens ældste fly af denne type
ATR42-flyet skal hver uge i det kommende år gennemføre 38 flyvninger frem og tilbage mellem lufthavnen i Flandern i det nordlige Belgien og citylufthavnen i London. Så flyet får lov at arbejde lige fra kl. 07.00 om morgenen til kl. 21.00 om aftenen.

LY-ARI er faktisk det ældste ATR42-300 fly i verden, der stadig er i kommerciel drift. Flyet – med produktionsnummer 012A – er 31 år gammelt, da den første flyvning fandt sted den 4. april 1986 med efterfølgende kommerciel dåb i Australien hos Air Queensland. I en del år var flyet også beskæftiget hos Cimber Air, inden det kom til DOT LT i august 2006.

Flyet blev i slutningen af 2010 totalrenoveret indvendigt med nye stole, tæpper og interiør i kabinen, og DAT tøvede ikke dengang med at kalde det “verdens flotteste ATR-fly”.

 

Relaterede artikler:

To danske ATR72-fly på vej til udlandet

Finnair wetleaser back-up fly fra DOT LT

DAT flyver for SAS-partnere

Belgiere går konkurs

DOT LT har ‘verdens flotteste ATR-fly’

x

Læs Også

DAT flyver post og passagerer i Italien

Frem til den 30. september skal DAT´s litauiske datterselskab DOT LT flyve post i Italien for Mistral Air, og DAT flyver også passagerflyvning med et andet fly i øjeblikket.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Billund får Athen-rute

Efter tolv års fravær får Billund nu igen i begrænset omfang direkte fly til Grækenlands hovedstad.