Kabinen i ATR42-300 flyet LY-ARI efter totalrenoveringen i 2010. (Foto: DAT)

CityJet forlænger kontrakt med DAT

Danish Air Transport skal i de kommende 12 måneder flyve for CityJet med verdens ældste ATR42-300 fly, der også tidligere har været beskæftiget hos Cimber Air.

Det irske flyselskab CityJet skal fremover beskæftige 22 fly på vegne af SAS, men selvom flyselskabet primært lever af at flyve for andre, så er det også nødvendigt selv at indleje egnet kapacitet for at beflyve selskabets egne ruter.

CityJet flyver således mellem Antwerpen og London City Airport, og denne operation blev tidligere varetaget af det belgiske flyselskab VLM Airlines, der gik konkurs i slutningen af juni sidste år. Dengang valgte CityJet straks at hyre Danish Air Transport (DAT) ind til at tage flyvningerne over, da man ikke selv havde egnede fly og personale til rådighed til at betjene ruten.

Siden den 22. juni sidste år har DAT´s litauiske datterselskab Danu Oro Transportas – i daglig tale kaldet DOT LT – derfor fløjet frem og tilbage på ruten hver eneste dag. Nu har parterne valgt at indgå en aftale af et års varighed med start den 1. april, hvor et ATR42-300 fly med registreringen LY-ARI bliver dedikeret til ruten. Første dag på ruten var i går den 10. april, mens det hidtil har været tre andre fly, der på skift har betjent ruten.

“Normalt indgår man ikke så lange aftaler, men vi har en fordel i vores operation, idet vi kan inkludere boligomkostninger til det flyvende personale ved længere kontrakter. Vi har lejet et crewhus bestående af nogle lejligheder til vores to besætninger, der består af fire piloter, to kabineansatte samt en mekaniker. Det koster kun en fjerdedel af omkostningerne at bo i en lejlighed fremfor et hotel,” forklarer administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.

Verdens ældste fly af denne type
ATR42-flyet skal hver uge i det kommende år gennemføre 38 flyvninger frem og tilbage mellem lufthavnen i Flandern i det nordlige Belgien og citylufthavnen i London. Så flyet får lov at arbejde lige fra kl. 07.00 om morgenen til kl. 21.00 om aftenen.

LY-ARI er faktisk det ældste ATR42-300 fly i verden, der stadig er i kommerciel drift. Flyet – med produktionsnummer 012A – er 31 år gammelt, da den første flyvning fandt sted den 4. april 1986 med efterfølgende kommerciel dåb i Australien hos Air Queensland. I en del år var flyet også beskæftiget hos Cimber Air, inden det kom til DOT LT i august 2006.

Flyet blev i slutningen af 2010 totalrenoveret indvendigt med nye stole, tæpper og interiør i kabinen, og DAT tøvede ikke dengang med at kalde det “verdens flotteste ATR-fly”.

 

Relaterede artikler:

To danske ATR72-fly på vej til udlandet

Finnair wetleaser back-up fly fra DOT LT

DAT flyver for SAS-partnere

Belgiere går konkurs

DOT LT har ‘verdens flotteste ATR-fly’

x

Læs Også

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.