Pilot i Bombardier CRJ900-fly. (Arkivfoto: Ralf Roletschek)

CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger

CityJet har lanceret et særligt program, hvor selskabets piloter kan tjene op til 20.000 kroner ved at anvise en kandidat til ledige kaptajnjobs i Baltikum.

Det irske flyselskab CityJet beskæftiger sammen med datterselskabet Cimber på vegne SAS op imod 26 Bombardier CRJ900-fly.

Flyene har base i København samt i andre nordiske lufthavne, men CityJet er også i gang med at etablere baser i Tallinn og Vilnius. Det overophedede pilotmarked gør det dog tydeligvis svært for selskabet at finde erfarne piloter, der er rede til at lade sig ansætte ved de baltiske baser.

Derfor har det være nødvendigt for CityJet at tage alternative metoder i brug. Det fremgår af en intern mail, som selskabets HR-afdeling har sendt til samtlige piloter i selskabet.

I mailen – som CHECK-IN.dk er i besiddelse af – fremgår det, at CityJet har etableret et særligt Employee Referral Programme, som skal få nuværende ansatte i selskabet til at hjælpe med at rekruttere kvalificerede kaptajner til ledige stillinger på de nye baser i Tallinn og Vilnius.

Den nye rekrutteringsmetode betyder, at en medarbejder, der henviser en kandidat til de ledige stillinger får tildelt en bonus på 500 euro, hvilket svarer til 3.750 kroner. Hvis CityJet beslutter at ansætte kandidaten, vil det udløse en bonus på 2.000 euro (15.000 kroner), når uddannelsesprogrammet hos CityJet er afsluttet. Dermed er det muligt at sikre sig en ekstra indtægt på 18.750 kroner, hvis man kan anvise en ny kaptajn til selskabet.

Lavere løn end hos Ryanair
Hos CityJet mener man ikke, at rekrutteringsprocessen er gået i stå i forhold til nye piloter til de to baltiske baser.

“Det er en type incentive-programmer, der regelmæssigt gennemføres for at stimulere henvisninger til nye potentielle medarbejdere. Vores rekruttering af piloter er ikke gået i stå, men i stedet forsøger vi aktivt at tiltrække nye besætninger og bruger den slags tiltag til at komplementere vores sædvanlige rekrutteringskanaler,” siger en talsmand fra CityJet til CHECK-IN.dk.

En pilot med kendskab til Tallinn-basen, men som ønsker at være anonym, peger dog på, at vilkårene er en væsentlig del af forklaringen på CityJets alternative forsøg på at tiltrække erfarne piloter til de baltiske baser.

“De vilkår, som CityJet tilbyder på deres base i Tallinn, er absolut ringere end i Ryanair, og dertil er det ikke lige så attraktivt at flyve CRJ900 som Boeing 737,” siger vedkommende.

På Tallinn-basen ansættes der uden kontrakt og uden overenskomst med et løfte om på sigt at blive overflyttet til de skandinaviske baser, påpeger en anden kilde med kendskab til basen. Af et lønskema for CityJets estiske piloter fremgår det, at piloter og kaptajner hos CityJet i Talinn bliver honoreret med en løn, som ligger henholdsvis omkring 37 og 43 procent under deres skandinaviske kolleger.

CityJet vil tilbyde den omtalte bonus frem til udgangen af januar 2018, og selskabet understreger, at alle kandidater vil få den samme opmærksomhed, således at der ikke vil finde diskriminering sted på nogle af kriterierne.

 

Relaterede artikler:

Endnu et stort underskud hos CityJet

Tredje ikke-skandinaviske crewbase til SAS-fly

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

CityJet chokeret over sygemeldinger i massevis

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.