(Foto: Adrian Pingstone)

Concorden fejrer 40 års jubilæum

I disse dage er det 40 år siden, at Concorden foretog den første passagerflyvning fra London til Bahrain samt fra Paris til Rio de Janeiro. flyet kan opleves hver dag i Heathrow Lufthavn for enden af bane 27L.

Den slanke krop og den klassiske deltavinge på Concorden var tidligere en kendt silhuet på himlen. Det fransk-britiske overlydsfly har da også nærmest nået ikonisk status og er i årenes løb blevet beundret både for sin figur og formåen.

I disse dage har det ikoniske passagerfly 40-års jubilæum for den første flyvning med passagerer. Den 21. januar 1976 lettede British Airways’ Concorde for første gang med 100 passagerer, som skulle fra Heathrow til Bahrain, og indtil pensioneringen i 2003 har flyet fløjet mange ture over Atlanten. Hos Air France gik den første passagerflyvning fra Paris mod Rio de Janeiro på samme dato.

Concorden var – med stort forbrug af brændstof og kun plads til omkring 100 passagerer – meget dyr i drift.Derfor var det kun Air France og British Airways, der ville benytte flytypen. I alt blev der bygget 14 eksemplarer af Concorden. Et tragisk styrt kort efter start fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen i sommeren 2000 var begyndelsen til enden. Sidste flyvetur med Concorden fandt sted den 24. oktober 2003 som rutenummer BA002 fra New York-JFK til London-Heathrow.

Udstilles til glæde for fans
Pensionisttilværelsen nyder British Airways’ syv Concorde-fly nu på udstillinger rundt om i verden. På steder som Heathrow Lufthavn og ’Air and Space Museum’i New York kan millioner af fans hver dag stadig besøge, gense og beundre de imponerende fly.

Flyet Alpha Bravo, som er et af British Airways’ syv Concorder, holder til i Heathrow-lufthavnen, hvor det vedligeholder sin gode form ved hjælp af unge ingeniører, som får erfaring i at arbejde med, bevare og beskytte flyskroget på Concorden. Også tidligere ingeniører og Concorde-eksperter hjælper til for at holde flyet ved lige.

“Arbejdet på Concorden giver ikke kun vores lærlinge muligheden for at udvikle deres færdigheder ved at arbejde på et unikt fly, men det giver dem også muligheden for at bidrage til British Airways’ fantastiske arv med at holde flyet ved lige,“ siger Keith Rose, som er leder af Teknisk Afdeling i British Airways.

En del af historien
Selvom Concorden ikke har været i luften siden 2003, så har den stadig stor betydning for luftfarten. Kompositmaterialer og komponenter fra det historiske fly bruges nu som inspiration til at effektivisere moderne fly som Boeing 787 Dreamliner og Airbus A380.

Flyentusiaster og gamle Concorde-piloter ønsker da også at se den klassiske silhuet på himlen igen. Med gruppen Club Concorde er det målet at finde 1,6 milliarder kroner til at få et Concorde-fly på vingerne igen i 2019.

Club Concorde har i første omgang som mål at udstille et Concorde-fly i centrum af London allerede i 2017, og derefter er ambitionen at sætte et Concorde-fly i stand, så det kan komme i luften igen. Dog bliver det ifølge gruppen ikke til ruteflyvning, men derimod til opvisning og private flyvninger.

Concordens 40-års jubilæum for den første rejse med passagerer blev markeret i går i Heathrow Lufthavn, hvor tidligere Concorde-piloter, medier, British Airways og flyentusiaster var til stede.

Fakta:
100 sæder (40 forrest i kabinen, og 60 i den bageste del)
Rækkevidde: 6.670 kilometer
Flyvehastighed: 2.160 km/t
Hurtigste flyvning: New York-London 2:52:59 (7. februar 1996)