Udvidelsen bliver på 4.000 kvadratmeter og giver plads til 25 nye butikker og restauranter.

CPH bliver Danmarks næststørste shoppingcenter

En stor terminaludvidelse med flere butikker og restauranter vil i 2018 gøre Københavns Lufthavn til Danmarks næststørste shoppingcenter.

Når Københavns Lufthavn i sensommeren 2018 kan indvie en udvidelse af passagerområdet på airside, så vil det ikke kun skabe bedre plads til passagererne. Det vil også betyde, at lufthavnen fremover kan kalde sig Danmarks næststørste shoppingcenter og det største i Storkøbenhavn.

Udvidelsen mellem Finger A og Finger B kommer nemlig til at huse 25 nye restauranter og butikker. Det vil bringe Københavns Lufthavn op på at have knap 150 butikker og restauranter. Kun Rosengårdscenteret i Odense vil med 156 butikker og spisesteder have et større udbud. Lufthavnen vil lige akkurat snige sig forbi Field’s og blive både Amager og hele Storkøbenhavns største shoppingcenter.

Flere yngre passagerer
Området udvides med 4.000 kvadratmeter ud ad mod banerne. Det skal skabe mere plads i det område, hvor knap 60 procent af lufthavnens passagerer passerer igennem. Når den store udvidelse står klar i anden halvår af 2018 vil der være plads til 15 nye butikker og 10 restauranter. Herudover ombygges tre eksisterende butikker og får nye lejere. Københavns Lufthavn er allerede nu i dialog med interesserede butikskæder og restauranter.

”To ud af tre passagerer lægger penge i butikkerne. Derfor er det vigtigt med et varieret udbud af butikker, så der er noget til alle. Vi satser derfor på et miks af udenlandske og danske ”brands”,” forklarer Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Peter Krogsgaard, til CHECK-IN.dk.

”Desuden får vi stadig flere yngre passagerer. Derfor skal vi også have nogle ”brands”, der passer til den målgruppe,” forklarer Peter Krogsgaard om de overvejelser som lufthavnen gør sig i forbindelse med udvidelsen.

Knap 60 procent af alle CPH-passagerer passerer gennem området mellem Finger A og Finger B. Foto: Andreas Krog.

Knap 60 procent af alle CPH-passagerer passerer gennem området mellem Finger A og Finger B. Foto: Andreas Krog.

Verdens første
I løbet af 2017 vil vinduerne ud mod området mellem Finger A og Finger B blive blændet af af en byggemur. Først opføres ”skallen” af tilbygningen. Herefter indrettes den med blandt andet butikker og restauranter. Til sidst ”kobles” den sammen med det eksisterende terminalområde, hvor der også vil blive bygget en del om. Det nye samlede terminalområde vil blandt andet indeholde et torv hvor rejsende kan sidde og iagttage andre rejsende. Dertil etablerer lufthavnen et nyt legeområde, flere siddepladser og flere stik til opladning.

Udvidelsen kommer til at koste 390 mio. kroner, og Københavns Lufthavn er netop gået i gang med at grave de første huller i jorden inden man går i gang med at opføre selve bygningen. Arbejdet vil stå på frem til sommeren 2018, hvor man holder en pause for ikke at genere for meget i sommerhøjsonen. Herefter er det meningen at genoptage arbejdet og indvie området i andet halvår af 2018.

Lufthavnens karriere som shoppingmekka startede i 1986 med etableringen af ”Københavns Lufthavns Shoppingcenter” i forbindelse med udvidelsen og moderniseringen af transithallen og var dermed det første egentlige lufthavnsshoppingcenter i verden.

 

 

Relaterede artikler:

CPH gør klar til terminaludvidelse

x

Læs Også

Københavns Lufthavn er Europas mest effektive

Københavns Lufthavn er kåret til Europas mest effektive lufthavn. Ifølge lufthavnen er det en anerkendelse af samarbejdet med flyselskaberne om effektiv drift.

Wizz Air øger på danske ruter

Wizz Air skruer til foråret op for en endnu uåbnet CPH-rute og for en nyåbnet Billund-rute.

EasyJet åbner CPH-rute til Sverige

EasyJet åbner til december sin første intra-skandinaviske rute fra København til Sveriges ottendestørste lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.