Sådan kommer Finger E til at se ud, når den er fuldt udbygget.

CPH får EU-lån

På trods af at lufthavnen forventer et overskud på mere end 1,5 mia. kroner i år, så får Københavns Lufthavn nu milliardlån fra EU.

Det er ikke penge de mangler i Københavns Lufthavn. Således forventer lufthavnen at tjene mellem 1,55 og 1,65 mia. kroner i år. Det svarer til mellem 177.000 og 188.360 kroner i timen.

Alligevel er det lykkedes lufthavnen at hente et milliardlån hjem fra Den Europæiske Investeringsbank. Lånet er på 1,25 mia. kroner og vedrører den igangværende trinvise udvidelse af lufthavnen, så den er parat til fremtidens vækst i lufttrafikken, samt forbedring af serviceniveauet over for passagererne og den driftsmæssige effektivitet.

Står rigtig slemt til
Konkret skal pengene fra EU gå til opførelse af første del af en ny Finger E med plads til langdistancefly, udvidelse af airside-områderne ved terminal 2 og 3 samt en række mindre opgraderinger af airside- og landside-områderne. Alt i alt skulle det give en bedre oplevelse for de mange passagerer, som hver dag rejser til eller fra København eller er i transit i lufthavnen.

Det er ifølge adskillige flyselskaber stærkt tiltrængt. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i september, så finder 10 af de største flyselskaber i Københavns Lufthavn, at det står rigtig slemt til med pladsen i lufthavnen. Både i check-in området, i sikkerhedskontrollen, airside i terminalerne og i bagageudleveringen.

Det fremgår af referatet fra et møde den 17. august mellem Trafikstyrelsen og de 10 flyselskaber, som tilsammen står for knap 70 procent af passagertrafikken i lufthavnen. De ti flyselskaber, som deltog i mødet var SAS, Norwegian, easyJet, Air France, British Airways, Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines og Atlantic Airways. Med til mødet var også en repræsentant for sammenslutningen af udenlandske luftfartsselskaber i Danmark, Board of Airline Representatives in Denmark (BARD).

Nye varige job
For den europæiske investeringsbank handler långivningen ikke kun om at skabe bedre vilkår for de flyrejsende.

”Ud over at afhjælpe kapacitetsbegrænsningerne og forbedre passagerernes komfort og sikkerhed i hele lufthavnen forventes udvidelsen at bidrage til at skabe nye, varige job,” siger næstformand i EIB Jan Vapaavuori.

“Den globale trafik forventes at være fordoblet i 2035, og EU må planlægge strategisk med henblik på denne vækst, som det også fremgår af den nye europæiske luftfartsstrategi. Udvidelsen af Københavns Lufthavn er et skridt i den rigtige retning, som giver større kapacitet, effektivitet og nye arbejdspladser til en vigtig sektor i vores økonomi,” siger EU’s transportkommissær, Violeta Bulc.

Gunstig rente
Kommissæren besøgte Københavns Lufthavn i september i år. Her viste Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, en model af lufthavnens udbygning til kommissæren.

“Vi glæder os over, at EU-Kommissionen er opmærksom på det strategiske behov for at udvide lufthavnskapaciteten i Europa og anerkender sektorens bidrag til at skabe arbejdspladser og vækst. Vi hilser initiativet om at støtte udviklingen med finansiering velkommen. Dette udvidelsesprojekt støtter de næste faser i lufthavnens planer om at vokse til 40 millioner passagerer årligt og inkorporerer de nye dele af udviklingsplanen ‘Expanding CPH’ fra 2014,” siger Thomas Woldbye.

EIB-lånet garanteres af EU-budgettet, så EIB kan tilbyde Københavns Lufthavne langfristet finansiering på fleksible vilkår og til en gunstig rente.

Ejerkredsen bag Københavns Lufthavn udbetaler hvert halve år omkring 400-500 mio. kroner i udbytte til sig selv. Hovedaktionærerne er en australsk kapitalfond og en canadisk pensionskasse. Den danske stat er mindretalsaktionær med en ejerandel på godt 39 procent.

 

 

Relaterede artikler:

CPH viste udvidelsesplan frem

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

Ryanair-vækst får Københavns Lufthavn til at opjustere

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

CPH præsenterer sin plan for fremtiden