Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH fik drømmestart på 2016

Københavns Lufthavn fik en stærk start på året, da passagertallet voksede med 13,4 procent. Dermed er de nordiske konkurrenter i Stockholm, Helsinki og Oslo distanceret ganske betydeligt.

Der er udsigt til et nyt rekordår i Københavns Lufthavn, der sidste år 26,6 mio. passagerer. Noget kunne nemlig tyde på, at 30 mio. årlige passagerer er inden for rækkevidde noget tidligere en forventet.

Københavns Lufthavn fik nemlig en drømmestart på 2016, da antallet af rejsende i januar måned steg med 13,4 procent til i alt 1.877.044. Det er den europæiske trafik, der står for hovedparten af væksten. Alene 181.000 nye passagerer rejste på de europæiske ruter, hvor London og Stockholm i særdeleshed bragede igennem med vækstrater på henholdsvis 25 og 17 procent.

Stigningerne til Stockholm skyldes de nye Ryanair-ruter til London-Luton og Stockholm-Skavsta, mens indsættelsen af A380-kæmpeflyet fra Emirates på ruten til Dubai har fået det interkontinentale passagertal til at stige med 15,1 procent.

“Der er kommet flere nye flyselskaber, der flyver til København, og det har været med til at flere europæere får øjenene op for Danmark og København. En stor del af de nye rejsende er ferie- og forretningsrejsende, der besøger Danmark. Det er med til at skabe vækst og arbejdspladser, særligt i turistsektoren – ikke blot i København, men i hele Danmark,“ siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Oslo Lufthavn under pres
Med den flotte start på året har CPH distanceret de øvrige nordiske hovedstadslufthavne. I Stockholm og Oslo var væksten under fem procent, mens Helsinki Lufthavn i januar nåede op på en stigning i passagertallet på 6,4 procent i sammenligning med samme periode året før.

At Oslo Lufthavn ikke har samme vækst som tidligere skyldes to faktorer. Først og fremmest har Norwegian i disse år valgt at satse på international vækst fremfor hjemmemarkedet i Norge og Skandinavien, og herudover er passagertrafikken i Norge meget afhængig af aktivitetsniveauet i olie- og gassektoren, der i øjeblikket er inde i en krise.

Derimod er der mere optimisme i Stockholms Arlanda-lufthavn, der har fået vind i sejlene med flere nye interkontinentale ruter, hvortil der også er en betydelig transfertrafik. Hvis udviklingen fortsætter har Arlanda Lufthavn mulighed for at generobre positionen som Skandinaviens næststørste lufthavn, som Oslo i nogle år har har lånt fra den svenske storlufthavn.

Endelig er der fortsat fremgang i Helsinki Lufthavn, hvor det er lokalmarkedet der trækker væksten. I januar voksede antallet af indenrigsrejsende således med 10,4 procent, mens lokalmarkedet på de internationale ruter havde en vækst på 8,8 procent. Derimod var der en beskeden fremgang på den internationale transfertrafik på blot én procent.

Antal passagerer i Nordens fire største lufthavne (januar 2016)

Lufthavn JAN16 JAN15 Ændr. %
Københavns Lufthavn 1.877.044 1.655.675 13,4 %
Oslo Lufthavn 1.655.477 1.603.791 3,2 %
Stockholm-Arlanda 1.604.882 1.534.511 4,6 %
Helsinki Lufthavn 1.229.903 1.155.504 6,4 %

Kilde: Lufthavnene