Photo © LHR Airports Ltd.

CPH følger udviklingen i britisk indenrigsrabat

I London-Heathrow er flyselskabernes på indenrigsruterne sat ned med en tredjedel fra den 1. januar, og det vil Københavns Lufthavn følge tæt.

London Heathrow Airport, der er Europas største lufthavn, har den 1. januar 2017 implementeret en ny takststruktur for flyselskaberne. Aftalen blev forhandlet på plads i 2015 og vil nu udgøre det fremtidige grundlag for fakturering af ydelserne til flyselskaber, der benytter lufthavnen.

I den nye struktur er der indført en rabat på passagerafgiften for flyvninger til de regionale britiske lufthavne. I henhold til de tidligere takster skulle der betales 29,59 britiske pund per afrejsende passager, hvilket svarer til 260 danske kroner. Fra den 1. januar er taksten sat ned med 34 procent og vil fremover udgøre 19,59 pund (172 danske kroner, red.). Disse takster gælder for den lokale trafik, mens taksterne for transferpassagerer også er faldet tilsvarende fra 22,19 til 14,69 britiske pund.

Takstændringen skal ses på baggrund af, at Heathrow Lufthavn var nødt til at imødekomme behovet for flere regionale flyvninger, da en rapport fra The National Connectivity Task Force (NCTF) konkluderede, at der var behov for øget regional tilgængelighed, men at høje takster var den største barriere for dette. Rapporten konkluderede samtidig, at mange passagerer fra de regionale lufthavne fløj udenom Heathrow og i stedet skiftede fly i Amsterdam, Dubai, Frankfurt og Paris.

CPH vil følge udviklingen
I Københavns Lufthavn tog man den 1. april 2015 hul på en ny takstaftale, der løber frem til den 31. marts 2019. Denne aftale medførte, at indenrigsterminalen blev nedlagt, hvorefter indenrigspassagererne fremover skulle betjenes fra lufthavnens hovedterminalanlæg. Dette betød samtidig en takststigning på 154 procent fra 39,11 kroner til 99,43 kroner per afrejsende passager på lokale indenrigsflyvninger fra Københavns Lufthavn.

Takststigningen er især faldet Alsie Express og Danish Air Transport for brystet, idet disse selskaber har relativt mange lokale passagerer på indenrigsruterne fra Sønderborg, Bornholm og Karup.

I slutningen af 2016 iværksatte Københavns Lufthavn en dialog med flyselskaber og indenrigslufthavne i håbet om at kunne forstærke markedsføringen af indenrigsflyvningen og derigennem få flere passagerer til at rejse igennem lufthavnen. At stimulere udviklingen gennem takstreduktioner i indenrigstrafikken ligger dog ikke først for.

“Vi er meget interesserede i at udvikle indenrigstrafikken, og har iværksat en række initiativer, blandt andet bedre markedsføring. Vi tror på, at der er et stort potentiale for at øge antallet af rejser mellem landsdelene. Taksterne i Københavns Lufthavn og andre større europæiske lufthavne er reguleret af myndighederne. Derfor ser vi naturligvis også med stor interesse på myndighedernes indstilling i andre EU-lande. Den generelle trend er, at myndighederne, ligesom i Sverige, ophæver differentieringen mellem indenrigs- og udenrigstakster med henvisning til EU- og konkurrenceretten,” siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

I slutningen af 2017 ventes lufthavnen, de tre største flyselskaber og baseflyselskaberne, henholdsvis SAS, Norwegian, Ryanair, Thomas Cook Airlines, Primera Air og Jet Time, at indlede de første drøftelser om en ny takstaftale fra 2019. Her kan en indenrigsrabat komme på bordet, og Københavns Lufthavn har nu tid til at overveje, om man vil lade sig inspirere af det britiske eksempel.

“Heathrows indførelse af en indenrigsrabat med henvisning til regional tilgængelighed og national sammenhængskraft skal nu stå sin prøve i forhold til de britiske og europæiske myndigheder. Det er en udvikling, vi følger nøje,” lyder det fra kommunikationsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt

Historisk høj tilslutning til takstaftale i CPH

Takstaftale giver ekstra millionregning til Alsie Express

EasyJet tilfreds med ny takstaftale i CPH

Ny takstaftale rammer DAT og Alsie Express hårdt

x

Læs Også

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

Brancheforening: Husk provinsen i CPH-regulering

Trafikstyrelsen skal huske at have provinsen i sit arbejde med de nye regler om Københavns Lufthavn, som er i høring netop nu. Det mener brancheforening.

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Københavns Lufthavn lancerer i disse dage en ny rabatmodel, og SAS mener, at de hidtidige rabatmodeller har forfordelt lavprisoperatører.

DF: Lavere takster kan tiltrække nye ruter

DEBAT: Københavns Lufthavn er en malkeko for ejerne, og der er ikke nok fokus på konkurrenceevnen, skriver Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti i Altingets lufthavnsdebat.