CPH håber på færre begrænsninger

Københavns Lufthavn håber, at regeringens liberalisering af planloven vil gøre det nemmere at opføre lagre og kontorbygninger i lufthavnen.

Hvilken type byggeri og hvilken type funktioner relaterer sig egentlig til luftfart? Det kunne Københavns Lufthavn godt tænke sig en bredere og lempeligere definition af, end det er tilfældet i dag.

I et nyt vækstudspil, som blev præsenteret i dag, lægger regeringen op til en liberalisering af planloven, så den ikke vil blive fortolket så strikst, som den i nogle tilfælde gør i dag. Regeringen nævner konkret lufthavne, som et af de områder, hvor man vil se på at slække på planlovens krav. Og det får Københavns Lufthavn til at vejre morgenluft.

”Det er naturligvis interessant, at ministeren nævner diskussionen af, hvad der kan bygges i en lufthavn, og jer ser frem til et konstruktivt samarbejde med ministeren om de konkrete elementer,“ siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.

Lager og kontorbygninger
Lufthavnen kunne nemlig godt tænke sig, at et lager for en stor internetbutik eller en almindelig kontorbygning kunne blive defineret som byggeri, der relaterer sig til luftfart. I dag kan lufthavnen ikke få lov at opføre den slags, da nybyggeri nær en luftfart ifølge planloven skal relatere sig til luftfart og den definition bliver strengt fortolket af planmyndighederne. For stramt mener man i Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavns ønske om en lempeligere fortolkning af planloven hænger sammen med, at lufthavnen kan se, at konkurrerende lufthavne i Nordeuropa har langt friere rammer. Så for at kunne tage konkurrencen op, så ønsker man sig knap så mange restriktioner på hvad der kan bygges i og nær lufthavnen.