ATR72-200 fra Danish Air Transport. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH har anbefalinger til styrkelse af indenrigstrafikken

Ved en konference i dag på Christiansborg vil Københavns Lufthavn overrække et katalog til transportministeren med forslag til, hvordan dansk indenrigsluftfart skal styrkes.

Ledelsen i Københavns Lufthavn har i efteråret været på en turné i provinsen, hvor der har været afholdt dialogbaserede møder med erhvervsliv, pendlere, organisationer samt politikere i samarbejde med lufthavnene i Aarhus, Aalborg, Karup, Rønne og Sønderborg.

Målet med arrangementerne har været at afdække, hvordan indenrigsluftfarten i Danmark kan styrkes, således at der kan skabes en forbedret regional tilgængelighed samt øget sammenhængskraft. Samtlige lufthavne med indenrigsruter har deltaget i arbejdet, mens Billund Lufthavn har stået udenfor, da lufthavnen i stedet satser på egne direkte udenrigsruter samtidig med, at indenrigstrafikken blot udgør under fem procent af det samlede passagertal.

Arrangementerne har udmøntet sig i et katalog, hvori der indgår fem anbefalinger til politisk handling samt fire anbefalinger til lufthavnene. Dette katalog overrækkes til transportminister Ole Birk Olesen (LA) ved en konference på Christiansborg den 16. januar, som Københavns Lufthavn har inviteret til. Her bliver idéer og forslag til initiativer fra virksomhederne præsenteret.

”Vi har haft nogle gode debatter på arrangementerne, som har givet os rigtig værdifulde input. Det har givet os mulighed for at lytte til virksomhedernes og de rejsendes behov, og det giver os et godt afsæt for at kunne udvikle indenrigsluftfarten og de internationale forbindelser. Der er bred enighed om, at indenrigsflytrafikken har et stort potentiale, ligesom der er bred opslutning til især et stærkere samarbejde omkring turisme og ikke mindst bedre tilgængelighed til de regionale lufthavne”, siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

Lige vilkår og styrket lokal tilgængelighed
Konklusionen fra arrangementerne i provinsen er først og fremmest, at der skal være lige vilkår mellem transportformerne, således at der ikke opstår en skævvridning af konkurrencen som følge af offentlig støtte til andre transportformer. Herudover er der formuleret et ønske om at styrke tilgængeligheden gennem bedre bus-, vej- og togforbindelser til de regionale lufthavne.

En af de fem anbefalinger til politisk handling er også ønsket om et større samarbejde om turisme i relation til markedsføring af indenrigsflyvning til de mange udenlandske besøgende, der hvert år kommer til landet via Københavns Lufthavn. Markedsføring er der også behov for i forhold til at få danskerne til i større omfang at benytte indenrigsfly. Det er parternes opfattelse, at mange danskere stadig har en begrænset viden om mulighederne for at transportere sig mellem landsdelene med fly.

Endelig er der et ønske om, at sikkerhedskravene til de regionale lufthavne lempes, da kravene – og dermed omkostningerne – til sikkerhedsløsninger i de regionale lufthavne er øget betydeligt gennem de senere år.

Københavns Lufthavn håber, at kataloget kan indgå i det arbejde, der i øjeblikket foregår i forhold til at udarbejde en ny national luftfartsstrategi, hvilket ministeren på området ikke er sen til at bekræfte.

“Jeg vil gerne takke alle lufthavne og deltagerne på møderne for, at vi har fået alle disse indspil til, hvordan luftfart kan bidrage til at binde Danmark bedre sammen – og bedre sammen med resten af verden. Det er nogle interessante forslag, som vi skal have undersøgt nærmere, og jeg er sikker på, at de kan bidrage til det igangværende arbejde med luftfartsstrategien”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Fire anbefalinger til lufthavnene
Det er ikke blot fra politisk hold, at der kan gøres noget for at sikre bedre vilkår for indenrigsluftfarten. Der er også formuleret fire anbefalinger til lufthavnene, hvor det først og fremmest handler om, at det nye indenrigsspor i Københavns Lufthavn bevares samt at indenrigsafgangene samles på de samme centrale gates i lufthavnen.

Herudover er der foreslået, at lufthavnene øger investeringerne i teknologi, der gør rejsen lettere, ligesom samarbejdet mellem de regionale lufthavne skal styrkes.

Sidste ønske er, at kufferten skal med på hele rejsen. Her foreslår Københavns Lufthavn, at der etableres flere interline-aftaler. Det foreslag virker noget paradoksalt, da hovedparten af væksten i Københavns Lufthavn igennem de seneste to år er sket via Ryanair, der ikke har billet- og bagagesamarbejde med andre flyselskaber.

På morgendagens konference kan blandt andre høres transportminister Ole Birk Olesen, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S Thomas Woldbye samt en række andre oplægsholdere og politikere. Til en paneldebat er administerende direktør Lone Koch fra Alsie Express inviteret som eneste repræsentant for indenrigsluftfarten. Repræsentanter fra de tre største indenrigsoperatører, henholdsvis SAS, Norwegian og Danish Air Transport, er ikke inviteret til at tale på konferencen.

De tre grundlæggende spørgsmål, som konferencen ifølge Københavns Lufthavne vil behandle, er den samfundsøkonomiske værdiskabelse af indenrigsluftfarten samt hvordan indenrigsluftfarten kan binde Danmark bedre sammen og bedre sammen med resten af verden.

 

Relaterede artikler:

CPH slutter indenrigs-turné på Christiansborg

CPH følger udviklingen i britisk indenrigsrabat

Indenrigsaktører åbne overfor fondsidé

Billund vil selv bestemme over indenrigs-penge

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken